Poradniki

Porównanie opon całorocznych: Michelin CrossClimate 2 vs. Goodyear Vector 4Seasons vs. Continental AllSeasonContact – który wybrać?

Każda opona całoroczna ma symbol 3PMSF (śnieżynka na tle 3 górskich szczytów), co oznacza, że formalnie jest oponą zimową i możemy jej legalnie używać do jeżdżenia wszędzie tam, gdzie zimą jest wymagane typowo zimowe ogumienie. W artykule przyglądamy się bliżej kilku popularnym modelom opon. Jakie opony całoroczne wybrać? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej na ten temat!

  1. Opony wielosezonowe – wstęp
  2. Opony całoroczne – czy warto z nich korzystać?
  3. Michelin CrossClimate 2
  4. Goodyear Vector 4Seasons
  5. Continental AllSeasonContact
  6. Porównanie opon – co wybrać dla siebie?
  7. Podsumowanie

Do niedawna wielosezonowe opony nie cieszyły się zbyt dużą popularnością wśród właścicieli samochodów.

Opony wielosezonowe – wstęp

Ostatnio do produkcji opon całorocznych używa się lepszych mieszanek i coraz nowocześniejszych technologii. W sklepach zaczęło się pojawiać coraz więcej modeli całorocznych opon z zimową homologacją. Z technicznego i homologicznego punktu widzenia opony całoroczne spełniają kryteria opon zimowych. Zapewniają bezpieczeństwo zarówno w trakcie jeżdżenia latem w wysokich temperaturach, jak i zimą.
W kolejnych akapitach opiszemy pokrótce i porównamy następujące modele opon: Michelin CrossClimate 2, Goodyear Vector 4Seasons i Continental AllSeasonContact.

Opony całoroczne – czy warto z nich korzystać?


Opony letnie i opony zimowe? Ostatnio coraz więcej osób woli korzystać z opon wielosezonowych. Ogumienie wielosezonowe wyróżnia twardsza mieszanka gumowa od opon zimowych. Dodatkowo takie opony charakteryzują się większą ilością lameli – małych nacięć z boku bieżnika, które odprowadzają śnieg i błoto oraz nieco większymi kostkami bieżnika niż letnie.
Opony całoroczne to doskonałe rozwiązanie dla kierowców, którzy nie wyjeżdżają za często za miasto i preferują spokojny styl jazdy. Oprócz tego pozwalają uniknąć kosztów związanych z wymianą opon i ich przechowywaniem. Na suchym i mokrym asfalcie opony całoroczne spisują się bardzo dobrze, zapewniając bezpieczeństwo. Dużo osób przekonuje się także, że kupno uniwersalnych opon jest po prostu wygodnym rozwiązaniem.
Z drugiej strony warto wspomnieć, że opony wielosezonowe nie są w stanie zapewnić równie krótkiej drogi hamowania i tak dobrego przenoszenia momentu obrotowego na koła jak opony sezonowe. Nie są również przeznaczone do samochodów, które mają silniki o wysokiej mocy.

Zobacz również:  Czy warto otworzyć swój własny warsztat samochodowy?

Michelin CrossClimate 2

Michelin CrossClimate 2 to opona całoroczna posiadająca homologację zimową (3PMSF), która dopuszcza ją do użytkowania w trudnych warunkach zimowych i zapewnia dobre osiągi w zakresie hamowania oraz przyczepności na śniegu. Opona ta wiele zawdzięcza termoadaptacyjnej mieszance gumy bieżnika dostosowującej swoje parametry do warunków panujących na drogach; wiąże się to z optymalnymi osiągami. Na krawędziach bieżnika użyto dodatkowych ząbków, które poprzez lepsze wygryzanie się opony w pokrywę śniegu poprawiają przyczepność w warunkach zimowych. Dodatkowo na bieżniku wycięto charakterystyczne fazki V-Ramp, które maksymalizują kontakt opony z podłożem (daje to możliwie najlepsze hamowanie na nawierzchniach suchych). Rowki te doskonale odprowadzają nagromadzone na powierzchni styku błoto pośniegowe oraz wodę. Minusy? Przyczepność opon na mokrych nawierzchniach, szczególnie na zakrętach, mogłaby być nieco lepsza.
Podsumowując, opony Michelin CrossClimate 2 są świetnym i często wybieranym produktem całorocznym. Opony te zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa na drogach w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych.

Goodyear Vector 4Seasons

Goodyear Vector 4Seasons to całoroczna opona klasy premium bardzo dobrze sprawdzająca się w zróżnicowanych warunkach pogodowych. Użyto w niej autorskiej technologii Weather Reactive umożliwiającej płynną adaptację do zmieniających się pór roku. Opisywana opona jest doskonałym rozwiązaniem dla tych, którzy oczekują od ogumienia świetnych osiągów, komfortu jazdy i niezawodności we wszystkich sytuacjach. W oponie zaimplementowano kierunkowy wzór bieżnika. Świetnie sprawdza się on na każdym typie nawierzchni.
Szerokie rowki w kształcie literki „V” szybko odprowadzają wodę oraz dbają o efektywne osuszanie bieżnika. Do budowy Goodyear Vector 4Seasons użyto nowoczesnej mieszanki o doskonałych właściwościach i znakomitej elastyczności (jest to pomocne w zwiększeniu powierzchni styku opony z jednią, a to przekłada się na lepsze właściwości trakcyjne na śniegu oraz lodzie i umożliwia bardzo dobrą przyczepność). Centralne żebro wyposażono w gęstą sieć waflowych lameli 3D, która zwiększa przyczepność na jezdniach pokrytych lodem albo śniegiem.
Minusy? Niektóre testy wykazały np. ograniczone rezerwy w trakcie kręcenia na śniegu, zmniejszoną stabilność w trakcie obciążenia na mokrych nawierzchniach i dłuższe drogi hamowania na suchym asfalcie. W niektórych testach wspomniano też o wysokim oporze toczenia.

Zobacz również:  Pojazd historyczny a zabytkowy — różnice

Continental AllSeasonContact

Continental AllSeasonContact jest całoroczną oponą klasy premium. Przeznaczeniem tych opon są samochody kompaktowe, osobowe, a nawet i wyższej klasy limuzyny! Opony te są doskonałym rozwiązaniem na dobrze utrzymanych terenach, zwłaszcza miejskich. Charakteryzują się dobrą przyczepnością bez względu na pokonywany teren. Przyczepność jest zapewniona dzięki zastosowaniu symetrycznego bieżnika pozwalającego na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy przez cały rok. Optymalizacja budowy gumy sprawia, że opony te zmniejszają zużycie paliwa i jednocześnie zapewniają bardzo cichą eksploatację. Zastosowanie mieszanki żywicy z krzemionką poprawiło elastyczność produktu. Opisywana opona pozwala osiągać wysokie prędkości (aż do 240 km/h). Ma również stosunkowo wysokie indeksy nośności sięgające do 670 kg. Wydajność paliwowa jest silnym punktem AllSeasonContact, ponieważ różne testy podkreślały jej niskie opory toczenia.
Minusy? Pod względem wydajności na sucho opona miała pewne słabości. Zaobserwowano np. zwiększony poziom hałasu i wydłużone drogi hamowania.

Porównanie opon – co wybrać dla siebie?

Michelin CrossClimate 2 wg. testów zajmuje czołowe lokaty w zakresie hamowania, przyczepności na śniegu i na suchych drogach. Charakteryzuje ją znacznie trwalszy bieżnik i dużo wolniejsze zużywanie. Oprócz tego zapewnia obniżone spalanie paliwa. Możemy przeczytać w internecie wiele pochlebnych opinii samych kierowców o tej oponie i właściwie potwierdzają oni to, co pokazują testy. Jej cena zaczyna się od ok. 440 zł.
Goodyear Vector 4Seasons najlepiej sprawdza się w umiarkowanych warunkach (łagodna zima, lato bez upału). Wyróżniają ją niższe opory toczenia, co zasadniczo potrafi zmniejszać zużycie i wydłużać żywotność opony. Jest przyjazna dla środowiska, a jej trakcja jest dobra w niemal każdych warunkach drogowych. Jej cena to ok. 460 zł.
Continental AllSeasonContact jest złotym środkiem dla osób szukających produktu do jeżdżenia przez cały rok (dostępny jest różny rozmiar opon całorocznych). Opona jest dostępna w wielu rozmiarach. Sprawdza się w miejskich i kompaktowych autach, jak również luksusowych. Jej cena zaczyna się od ok. 320 zł.
Nie można jednoznacznie stwierdzić, który z tych trzech modeli jest najlepszy. Jak zawsze sprawa sprowadza się do indywidualnych potrzeb i stylu jazdy kierowcy.

Zobacz również:  Jak wymienić baterię w pilocie w Audi A3, A4, Q3, Q7, R8, TT?

Podsumowanie

Opony na pierwszy rzut oka wydają się bardzo podobne i mogą się tylko nieznacznie różnić. W trakcie kupowania opon warto pamiętać, że każdy kierowca ma odmienny styl jazdy, inny samochód, różne potrzeby, a do tego przejeżdża inną ilość kilometrów. Parametry, które należy brać pod uwagę, to przykładowo hałas zewnętrzny, hamowanie na mokrej nawierzchni i przyczepność. Warto wiedzieć, kiedy inwestować w bieżniki premium, a kiedy wystarczą nam niedrogie opony budżetowe. Jeżeli poruszamy się po drogach kilkuletnim samochodem miejskim z jednostką napędową o niedużej pojemności, nie ma potrzeby kupować najdroższych opon sportowych, które są wykonane z mieszanki zapewniającej najwyższe osiągi. Tanie opony całoroczne znacznie się różnią cenowo od ogumienia typu premium. Trzeba jednak pamiętać, jak ważny czynnik stanowi ich wytrzymałość. Służą one przez cały rok oraz są bardziej narażone na ścieranie. Całoroczne opony klasy ekonomicznej są pod tym względem mniej odporne. Przedstawione w artykule informacje o oponach całorocznych powinny nieco ułatwić Ci zakup.

Dodaj komentarz