Opony wielosezonowe czy zimowe? Które lepiej sprawdzą się na Polskich drogach?

Zimy w Polsce od wielu lat nie należą do surowych, a dni, w których na drogach zalega śnieg, niejednokrotnie da się policzyć na palcach obu rąk. Dlatego wielu kierowców zaczyna zastanawiać się, czy warto dokonywać sezonowej wymiany opon, czy może lepiej wybrać modele całoroczne. To, na jakie ogumienie się zdecydować zależy od kilku czynników.

Opony wielosezonowe stają się w Polsce coraz popularniejsze. Kierowcy chwalą je za uniwersalność i wygodę, jaką oferują. Zwolennicy modeli zimowych uważają natomiast, że to jedyne słuszne wyjście, jeżeli chcemy być bezpieczni na drodze. Tak duży rozdźwięk w opiniach wprawia w konsternację osoby szukające nowego kompletu ogumienia do swojego auta. Tymczasem prawda zawsze leży pośrodku i wystarczy poznać podstawowe różnice dzielące modele całoroczne od zimowych, aby być w stanie podjąć właściwą decyzję.

Wymogi prawne dotyczące opon

W Polsce nie ma prawnego obowiązku stosowania opon całorocznych lub sezonowych. Podobnie wygląda to zresztą w innych europejskich krajach, takich jak np. Grecja, Hiszpania czy Węgry. W niektórych państwach, m.in.: Szwecja, Finlandia, Łotwa czy Estonia zmiana ogumienia we wskazanym w ustawie okresie jest natomiast obligatoryjna. Niezastosowanie się do przepisów skutkuje tam mandatem. Warto jednak wiedzieć, że mimo braku obowiązku sezonowej wymiany opon w Polsce, zakazane zostało korzystanie ze zbyt zużytych gum, czyli takich, w których bieżnik ma wysokość poniżej 1,6 mm.

Zobacz również:  Jak wyłączyć kontrolkę ABS?

Dlaczego warto zdecydować się na opony zimowe lub całoroczne?

Niskie temperatury mają bardzo duży wpływ na opony. W Polsce średnia temperatura dobowa wynosi zimą mniej niż 7 st. C, a często spada nawet poniżej 0 st. C. To sprawia, że nieprzystosowane do takich warunków ogumienie letnie szybko robi się sztywne. Modele wielosezonowe i zimowe produkowane są natomiast z bardziej elastycznych, miękkich mieszanek gumowych, niejednokrotnie z zawartością krzemionki bądź żywicy, które radzą sobie przy mrozach oraz zachowują swoje parametry użytkowe. Niezwykle istotna jest również rzeźba ich bieżnika. Głębokie rowki oraz specjalne nacięcia, nazywane lamelami, sprawniej odprowadzają błoto i wodę, a dodatkowo lepiej wgryzają się w śnieg, zapewniając dobrą przyczepność oraz krótszą drogę hamowania.

Zobacz również:  Jak wymienić baterię w pilocie w Audi A3, A4, A5, A6, Q5, Q7?

Jakie są różnice między oponami wielosezonowymi a zimowymi?

Ogumienie wielosezonowe będzie dobrym wyborem dla osób, które jeżdżą głównie po mieście i rzadko wyjeżdżają w dłuższe trasy, zwłaszcza na nieodśnieżanych drogach. Sprawdzi się w kompaktowych, miejskich autach u kierowców o spokojnym stylu jazdy. Opony zimowe świetnie poradzą sobie natomiast zarówno na ulicach dużych metropolii, jak i na wsiach, na których polne drogi nie są oczyszczane przez pługi. Powinny być bezwzględnie stosowane w samochodach o dużej mocy, zwłaszcza jeśli ich właścicieli cechuje szybki, dynamiczny styl jazdy.

Dlaczego? Ze względu na różnice widoczne przede wszystkim w zastosowanych mieszankach gumowych i bieżnikach. Kupując np. najpopularniejsze w Polsce, jeśli chodzi o rozmiar, opony zimowe 16-calowe, otrzymamy produkt z bardziej miękkiej mieszanki. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się podczas jazdy po śniegu czy błocie, czyli w typowo zimowych warunkach. Zapewnia lepszą przyczepność oraz krótszą drogę hamowania niż wersje całoroczne. Te drugie jednak również dadzą sobie radę przy niewielkim zaśnieżeniu, a dodatkowo zapewnią znacznie lepsze parametry jezdne w okresie letnim. Są również bardziej odporne na ścieranie.

Zobacz również:  Wiata samochodowa – za i przeciw

W obu przypadkach warto pamiętać o rotowaniu opon na osiach oraz ich właściwym przechowywaniu, kiedy nie będą używane, co poskutkuje dłuższym czasem eksploatacji.

Dodaj komentarz