Strona główna » Kody błędów DTC » Błąd P0302 – jak naprawić?

Błąd P0302 – jak naprawić?

01/31/2022
Błąd P0302 - jak naprawić?

Spis treści

Definicja kodu P0302

Niewypał wykryty na cylindrze 2

Co oznacza kod P0302

Większość pojazdów ma 4 lub 6 cylindrów. Każdy cylinder odpala jedną świecę zapłonową za drugą. W górnej części każdego cylindra znajduje się jedna świeca zapłonowa. Świeca zapłonowa wykorzystuje iskrę elektryczną do zapłonu łatwopalnej mieszanki paliwowo-powietrznej, wytwarzając energię.

Energia uwolniona w wyniku spalania paliwa napędza wał korbowy. Wszystkie cylindry współpracują ze sobą, regulując obroty wału korbowego. Podczas spalania każdego cylindra wał korbowy może obracać się w sposób ciągły. To właśnie ten proces zapewnia płynną pracę pojazdu.

Obroty wału korbowego na minutę (RPM) mogą się zwiększać lub zmniejszać w przypadku awarii jednego z cylindrów. Jeśli procent tego wzrostu lub spadku jest większy niż 2 procent, moduł sterujący układu napędowego zapisze kod usterki.

Jeśli obroty wału korbowego na minutę wzrosną lub spadną w zakresie od 2 do 10 procent, zapali się lampka kontrolna Check Engine. Jeśli obroty wału korbowego na minutę wzrosną lub spadną o więcej niż 10 procent, zacznie migać kontrolka Check Engine. Migająca kontrolka Check Engine wskazuje na poważniejszy problem z niewypałem. Kod błędu P0302 wskazuje na to, że w cylindrze 2 występuje przerwa w zapłonie i świeca zapłonowa nie otrzymuje odpowiedniej iskry.

Co powoduje kod P0302?

  • Uszkodzona świeca zapłonowa w cylindrze 2
  • Brak kompresji w cylindrze 2
  • Uszkodzone lub zużyte przewody świec zapłonowych i/lub cewki.
  • Uszkodzona lub zużyta nasadka rozdzielacza (nie dotyczy wszystkich pojazdów)
  • Uszkodzone lub zużyte pokrętło wirnika (nie dotyczy wszystkich pojazdów)
  • Uszkodzone wtryskiwacze paliwa
  • Zatkane zawory lub przewody EGR
  • Spalone zawory
  • Niedokładny czas zapłonu
  • Nieszczelności podciśnienia
  • Niski poziom paliwa lub niskie ciśnienie paliwa
  • Nieszczelności uszczelki głowicy cylindra
  • Uszkodzona nasadka rozdzielacza
  • Uszkodzony czujnik wałka rozrządu
  • Uszkodzony czujnik wału korbowego
  • Uszkodzony czujnik masy powietrza
  • Uszkodzony czujnik tlenu
  • Uszkodzony czujnik położenia przepustnicy
  • Uszkodzony konwerter katalityczny
  • Uszkodzony moduł sterujący układu napędowego
Zobacz również:  Błąd P0051 - jak naprawić?

Jakie są objawy kodu P0302?

  • Zapala się lub miga kontrolka silnika
  • Samochód nie uruchamia się lub trudno go uruchomić
  • Samochód z trudem przyspiesza
  • Silnik pracuje słabo lub pracuje na biegu jałowym
  • Samochód nie ma mocy podczas jazdy
  • Samochód staje lub zatrzymuje się podczas postoju
  • Zwiększone zużycie paliwa

Jak mechanik może zdiagnozować kod P0302?

  • Wykorzystuje skaner OBD-II do zbierania danych z zamrożonych ramek i kodów usterek przechowywanych przez moduł sterujący układu napędowego.
  • Sprawdzić, czy kod usterki P0302 pojawia się ponownie podczas jazdy samochodem.
  • Sprawdzić przewód świecy zapłonowej cylindra 2 pod kątem zużytego lub uszkodzonego okablowania.
  • Sprawdzić świecę zapłonową w cylindrze 2 pod kątem zużycia lub uszkodzenia.
  • Sprawdzić przewody pakietu cewek pod kątem zużytych lub uszkodzonych przewodów.
  • Sprawdzić cewki pod kątem nadmiernego zużycia lub uszkodzenia.
  • Jeśli to konieczne, wymień uszkodzone świece zapłonowe, przewody świec zapłonowych, pakiety cewek i okablowanie pakietu cewek.
  • Jeśli kod usterki P0302 powraca po wymianie uszkodzonych świec zapłonowych, pakietów cewek, przewodów świec zapłonowych i okablowania pakietu cewek, należy sprawdzić wtryskiwacze paliwa i okablowanie wtryskiwaczy paliwa pod kątem uszkodzeń.
  • W przypadku pojazdów z systemem kołpaka rozdzielacza i przycisku wirnika (starsze pojazdy), sprawdzą kołpak rozdzielacza i przycisk wirnika pod kątem korozji, pęknięć, nadmiernego zużycia lub innych uszkodzeń.
  • Diagnozować i naprawiać wszelkie inne powiązane kody usterek zapisane przez moduł sterujący układu napędowego. Wykonać kolejną jazdę próbną i sprawdzić, czy kod usterki P0302 pojawi się ponownie.
  • W przypadku ponownego pojawienia się kodu usterki P0302 należy przeprowadzić kontrolę układu sprężania cylindra 2 (nie jest to częste zjawisko).
  • Jeśli kod usterki P0302 pozostaje nierozwiązany, może to oznaczać problem z modułem sterowania układem napędowym (nie jest to częste). Może być konieczna wymiana lub przeprogramowanie.
Zobacz również:  Błąd P0700 - jak naprawić?

Najczęstsze błędy podczas diagnozowania kodu P0302.

Przed wymianą świec zapłonowych, pakietów cewek lub okablowania do świec zapłonowych i pakietów cewek należy wizualnie sprawdzić, czy okablowanie wtryskiwaczy paliwa nie jest uszkodzone. Jeśli dotyczy, zdiagnozować i naprawić wszelkie inne powiązane kody usterek, które są obecne. Należy również wykluczyć wadliwy cylinder jako przyczynę problemu.

Każdy z tych elementów może spowodować wystąpienie kodu usterki P0302. Ważne jest, aby podczas diagnozy wykluczyć wszystkie możliwe przyczyny pojawienia się kodu błędu zapłonu. Zajęcie się nimi podczas tego procesu pozwoli zaoszczędzić wiele czasu.

Jak poważny jest kod P0302?

Kod błędu P0302 jest uważany za poważny. Niektóre z objawów tego kodu powodują, że pojazd staje się niebezpieczny w eksploatacji. Pojazd może gwałtownie się zatrzymać lub utknąć w martwym punkcie. Ponadto, jeśli kod usterki nie zostanie usunięty, może dojść do uszkodzenia innych elementów silnika. Z tych powodów kod usterki P0302 wymaga natychmiastowej uwagi.

Jakie naprawy mogą naprawić kod P0302?

  1. Wymiana wadliwych lub uszkodzonych świec zapłonowych.
  2. Wymiana uszkodzonych przewodów świec zapłonowych
  3. Wymiana uszkodzonych przewodów pakietu cewek
  4. Wymienić zatkane zawory EGR lub przewody EGR
  5. Wymienić przepalone zawory
  6. Naprawić wycieki podciśnienia
  7. Naprawa lub wymiana nieszczelnych uszczelek głowicy cylindrów
  8. Wymiana czujnika wałka rozrządu, jeśli jest uszkodzony
  9. Wymienić czujnik wału korbowego, jeśli jest uszkodzony
  10. Wymienić czujnik masowego przepływu powietrza, jeśli jest uszkodzony
  11. Wymienić czujnik tlenu, jeśli jest uszkodzony
  12. Wymienić czujnik położenia przepustnicy, jeśli jest uszkodzony
  13. Wymienić wtryskiwacze paliwa, jeśli są uszkodzone
  14. Wymienić katalizator, jeśli jest uszkodzony
  15. Diagnozowanie i naprawa wszelkich powiązanych kodów usterek zapisanych przez moduł sterujący układu napędowego.
  16. Wymiana kołpaka rozdzielacza i przycisku wirnika, jeśli są uszkodzone i mają zastosowanie w pojeździe
  17. Naprawa uszkodzonych wewnętrznych elementów silnika.
  18. W przypadku uszkodzenia cylindrów należy wymienić silnik.
  19. W rzadkich przypadkach konieczna może być wymiana lub przeprogramowanie modułu sterowania układem napędowym.
Zobacz również:  Błąd P0307 - jak naprawić?

Dodatkowe uwagi dotyczące kodu P0302

Gdy trzeba wymienić jedną ze świec zapłonowych, należy wymienić również pozostałe świece. Jeśli trzeba wymienić jeden z pakietów cewek, nie jest konieczna wymiana pozostałych pakietów cewek. Ten typ kodu jest zwykle wskazówką, że samochód potrzebuje przeglądu, więc wymiana jednej świecy zapłonowej nie rozwiązuje zwykle problemu.

Aby szybko ustalić, czy przyczyną problemu z niewypałem jest uszkodzony przewód lub pakiet cewek, należy wymienić przewody lub pakiet cewek z cylindra 2 na przewody lub pakiet cewek z innego cylindra. Jeśli moduł sterujący układu napędowego zapisuje kod błędu dla tego cylindra, oznacza to, że przewód lub pakiet cewek jest przyczyną niewypału. Jeśli istnieją inne kody błędów związane z problemem niewypału, należy je również zdiagnozować i naprawić.

Upewnij się, że świece zapłonowe są odpowiednio szczelinowane. Użyj szczelinomierza, aby zapewnić dokładny odstęp między świecami zapłonowymi. Niedokładne rozstawienie świec zapłonowych spowoduje kolejny niewypał. Świece zapłonowe muszą być szczelinowane zgodnie ze specyfikacjami podanymi przez producenta. Specyfikacje te znajdują się zazwyczaj na naklejce pod maską pojazdu. Jeśli nie, specyfikacje te można uzyskać w każdym lokalnym sklepie z częściami samochodowymi.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów do tej pory! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

O Autorze
Andrzej, 49-letni entuzjasta motoryzacji, dzieli się swoim doświadczeniem i wiedzą na blogu, poruszając tematy związane z mechaniką i technologią samochodową.
Komentarze
    Dodaj komentarz
    Popularne bezpieczniki Volkswagen
    Popularne bezpieczniki BMW
    Popularne bezpieczniki Audi
    © Copyright 2024 Autobezpieczniki