Termostat płynu chłodzącego (temperatura płynu chłodzącego poniżej temperatury nastawy termostatu)
Kod P0128 oznacza, że płyn chłodzący silnik nie nagrzewa się wystarczająco szybko. Innymi słowy, istnieje problem polegający na tym, że temperatura robocza silnika nie jest osiągana w określonym czasie. Moduł sterujący silnika (ECM) określa ten czas na podstawie temperatury otoczenia.
Istnieją dwie główne przyczyny dla P0128:
Metody diagnostyczne mogą się różnić w zależności od mechanika, ale pierwszą rzeczą, którą sprawdzam jest temperatura płynu chłodzącego, gdy płyn zaczyna wypływać z węża chłodnicy podłączonego do termostatu.
Ogólnie rzecz biorąc, wąż powinien być ledwo ciepły do momentu otwarcia termostatu. Kiedy termostat się otwiera, bardzo gorący płyn chłodzący powinien zacząć płynąć i szybko nagrzewać wąż chłodnicy. Należy zachować ostrożność, ponieważ jest na tyle gorący, że może poparzyć.
Jeśli wąż chłodnicy nagrzewa się powoli i nie nagrzewa się gwałtownie, przyczyną może być zablokowanie termostatu. Jeśli wąż nagle nagrzewa się tak, jak powinien, to kolejną rzeczą do sprawdzenia jest odczyt z czujnika temperatury płynu chłodzącego.
Aby to zrobić dokładnie, potrzebujesz narzędzia skanującego, ale możliwe jest również uzyskanie odczytu, jeśli twój samochód ma wskaźnik temperatury. Należy porównać ten odczyt z odczytem uzyskanym za pomocą termometru na podczerwień. Temperatura termometru powinna normalnie wynosić około 200 stopni Fahrenheita. Jeśli odczyt narzędzia skanowania nie zgadza się z odczytem termometru, to jest problem z czujnikiem po stronie samochodu.
Jeśli tak jest, złącza zwykle ulegają uszkodzeniu i powodują złe połączenie. Jeśli złącze jest OK, to zazwyczaj winowajcą jest czujnik.
W bardzo rzadkich przypadkach może wystąpić problem z napięciem zasilania, które jest dostarczane przez moduł sterowania silnikiem. Nie będę wchodził w szczegóły na ten temat, ponieważ wymaga to informacji na poziomie fabrycznym, które różnią się w zależności od samochodu, a dobra znajomość diagnostyki elektronicznej jest potrzebna, aby uniknąć uszkodzenia pojazdu.
Jeśli zapytasz jakiegokolwiek mechanika o kod P0128, co najmniej 9 na 10 najprawdopodobniej powie Ci, że winowajcą jest termostat. W zdecydowanej większości przypadków mieliby rację. Jednak w niektórych przypadkach termostat może nie usunąć tego kodu.
P0128 nie jest bardzo poważnym kodem. Jeśli jednak nie zostanie on naprawiony, a pojazd będzie użytkowany przez dłuższy czas, istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że zanieczyszczenie oleju wodą może spowodować pogorszenie stanu silnika i jego uszkodzenie. Ponieważ ten kod jest ustawiony, gdy płyn chłodzący nie jest wystarczająco gorący, oznacza to, że silnik nie jest wystarczająco gorący, aby kondensacja w silniku mogła się spalić; woda może trafić do oleju. Wszelkie wynikające z tego uszkodzenia silnika trwałyby prawdopodobnie latami, ale możliwość taka istnieje.
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.