Kody błędów DTC

Błąd P0128 – jak naprawić?

Definicja kodu P0128

Termostat płynu chłodzącego (temperatura płynu chłodzącego poniżej temperatury nastawy termostatu)

Co oznacza kod P0128


Kod P0128 oznacza, że płyn chłodzący silnik nie nagrzewa się wystarczająco szybko. Innymi słowy, istnieje problem polegający na tym, że temperatura robocza silnika nie jest osiągana w określonym czasie. Moduł sterujący silnika (ECM) określa ten czas na podstawie temperatury otoczenia.

Co powoduje kod P0128?

Istnieją dwie główne przyczyny dla P0128:

  • Najczęstszą przyczyną jest termostat płynu chłodzącego silnik, który utknął lub otwiera się przedwcześnie.
  • Kolejną przyczyną jest problem z czujnikiem temperatury płynu chłodzącego silnika lub okablowaniem z nim związanym.

Jakie są objawy kodu P0128?

  • Nagrzewnica nie jest wystarczająco ciepła z powodu niskiej temperatury płynu chłodzącego silnik.
  • Samochód zbyt długo się rozgrzewa lub wskaźnik temperatury nie podnosi się tak wysoko jak wcześniej.

Jak mechanik może zdiagnozować kod P0128?


Metody diagnostyczne mogą się różnić w zależności od mechanika, ale pierwszą rzeczą, którą sprawdzam jest temperatura płynu chłodzącego, gdy płyn zaczyna wypływać z węża chłodnicy podłączonego do termostatu.

Zobacz również:  Błąd P0715 - jak naprawić?

Ogólnie rzecz biorąc, wąż powinien być ledwo ciepły do momentu otwarcia termostatu. Kiedy termostat się otwiera, bardzo gorący płyn chłodzący powinien zacząć płynąć i szybko nagrzewać wąż chłodnicy. Należy zachować ostrożność, ponieważ jest na tyle gorący, że może poparzyć.

Jeśli wąż chłodnicy nagrzewa się powoli i nie nagrzewa się gwałtownie, przyczyną może być zablokowanie termostatu. Jeśli wąż nagle nagrzewa się tak, jak powinien, to kolejną rzeczą do sprawdzenia jest odczyt z czujnika temperatury płynu chłodzącego.

Aby to zrobić dokładnie, potrzebujesz narzędzia skanującego, ale możliwe jest również uzyskanie odczytu, jeśli twój samochód ma wskaźnik temperatury. Należy porównać ten odczyt z odczytem uzyskanym za pomocą termometru na podczerwień. Temperatura termometru powinna normalnie wynosić około 200 stopni Fahrenheita. Jeśli odczyt narzędzia skanowania nie zgadza się z odczytem termometru, to jest problem z czujnikiem po stronie samochodu.

Zobacz również:  Błąd P0310 - jak naprawić?

Jeśli tak jest, złącza zwykle ulegają uszkodzeniu i powodują złe połączenie. Jeśli złącze jest OK, to zazwyczaj winowajcą jest czujnik.

W bardzo rzadkich przypadkach może wystąpić problem z napięciem zasilania, które jest dostarczane przez moduł sterowania silnikiem. Nie będę wchodził w szczegóły na ten temat, ponieważ wymaga to informacji na poziomie fabrycznym, które różnią się w zależności od samochodu, a dobra znajomość diagnostyki elektronicznej jest potrzebna, aby uniknąć uszkodzenia pojazdu.

Najczęstsze błędy podczas diagnozowania kodu P0128

  • Wymiana termostatu bez sprawdzenia pojazdu:

Jeśli zapytasz jakiegokolwiek mechanika o kod P0128, co najmniej 9 na 10 najprawdopodobniej powie Ci, że winowajcą jest termostat. W zdecydowanej większości przypadków mieliby rację. Jednak w niektórych przypadkach termostat może nie usunąć tego kodu.

Jak poważny jest kod P0128?

P0128 nie jest bardzo poważnym kodem. Jeśli jednak nie zostanie on naprawiony, a pojazd będzie użytkowany przez dłuższy czas, istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że zanieczyszczenie oleju wodą może spowodować pogorszenie stanu silnika i jego uszkodzenie. Ponieważ ten kod jest ustawiony, gdy płyn chłodzący nie jest wystarczająco gorący, oznacza to, że silnik nie jest wystarczająco gorący, aby kondensacja w silniku mogła się spalić; woda może trafić do oleju. Wszelkie wynikające z tego uszkodzenia silnika trwałyby prawdopodobnie latami, ale możliwość taka istnieje.

Zobacz również:  Błąd P0311 - jak naprawić?

Jakie naprawy mogą naprawić kod P0128?

  1. Wymień termostat (najczęstsza naprawa).
  2. Wymienić czujnik temperatury płynu chłodzącego lub okablowanie i złącze związane z czujnikiem, który jest uszkodzony.

Dodatkowe uwagi dotyczące kodu P0100

  • Zazwyczaj kod ten pojawia się tylko w zimnych miesiącach zimowych.
  • W cieplejszych miesiącach temperatura otoczenia pomoże w normalnym rozgrzaniu się pojazdu, natomiast zimna pogoda utrudni rozgrzanie silnika.

Dodaj komentarz