Diagnostyczny kod błędu (DTC): P0521
Kod P0521 jest definiowany jako awaria czujnika ciśnienia oleju silnikowego/zakresu/wyłącznika wydajności.
Wszystkie nowoczesne pojazdy są wyposażone w moduł sterujący układu napędowego (PCM). Komputer ten steruje szeregiem czujników, sterowników i innych elementów elektronicznych. Jednym z takich czujników jest czujnik ciśnienia oleju, który wykrywa mechaniczne ciśnienie oleju w silniku. Następnie przesyła ten odczyt do PCM w postaci wartości napięcia.
PCM powiadomi kierowcę o tej informacji na dwa sposoby. W niektórych pojazdach na desce rozdzielczej znajduje się wskaźnik, który pokazuje, jakie jest ciśnienie oleju. W innych modelach nie ma wskaźnika, ale w przypadku problemów z ciśnieniem oleju zapala się lampka ostrzegawcza.
Jeśli PCM kiedykolwiek wykryje nieoczekiwaną wartość, zapisywany jest kod P0521. Nieoczekiwana wartość może być po prostu większa lub mniejsza od dopuszczalnego zakresu lub ciśnienie może być po prostu stałe w miejscu, podczas gdy powinno się wahać.
Do najczęstszych przyczyn powstawania kodu P0521 należą
Jak wspomniano powyżej, problemowi temu towarzyszy zazwyczaj alert na desce rozdzielczej na dwa sposoby. Mechanik pracujący przy samochodzie może również zauważyć, że zostały zapisane odpowiednie kody. Byłyby to:
Jeśli poziom oleju w pojeździe jest zbyt niski, ale kierowca o tym nie wie, ponieważ nie otrzymuje dokładnego odczytu. Innym symptomem mogą być po prostu głośne dźwięki dochodzące z silnika. W przeciwnym razie może dojść do awarii silnika.
Diagnostyka P0521 rozpocznie się od użycia przez mechanika skanera OBD-II w celu wyodrębnienia wszystkich kodów, które PCM ma zapisane. Jeśli lampka ostrzegawcza na desce rozdzielczej jest włączona, to również pomoże technikowi w postawieniu diagnozy.
Aby potwierdzić to, co mówią mechanizmy informacyjne pojazdu, mechanik otworzy maskę i sprawdzi poziom oleju. Jeśli olej wydaje się być w porządku, usunie on kody PCM i zresetuje pojazd, aby sprawdzić, czy kody te pojawią się ponownie. Jeśli tak, to winowajcą jest PCM.
Konieczna może być wymiana czujnika ciśnienia oleju, ale mechanik nie powinien tego robić przed przeprowadzeniem pełnej kontroli. Chociaż może to wyczyścić kod i sprawić, że kontrolka na desce rozdzielczej zniknie, silnik może być już uszkodzony. Nie sprawdzając tego mechanik wyśle Twojego klienta z powrotem na drogę z dużym problemem pod maską.
Jeśli zostanie wcześnie wykryty i natychmiast załatwiony, ten kod nie musi nikogo martwić. Jeśli jednak kierowca będzie próbował odłożyć tę czynność na później, może to doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika. Naprawa będzie co najmniej bardzo kosztowna. W najgorszym przypadku może dojść do całkowitej awarii silnika, co jest bardzo kosztownym problemem.
W wielu przypadkach wystarczy wymienić olej i/lub zresetować czujnik ciśnienia oleju. Sam silnik może wymagać poważnych napraw.
Powinno to być dobrym przypomnieniem dla właścicieli, że ich pojazdy wymagają wymiany oleju co 3 000 mil. Odkładanie tego na później może nie wydawać się wielką sprawą, ale szybko może się nią stać.
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.