Kody błędów DTC

Błąd P0031 – jak naprawić?

Definicja kodu błędu P0031

P0031 to kod dla obwodu sterowania ogrzewaniem HO2S Low (Bank 1 Sensor).

Co oznacza kod P0031


Kod P0031 oznacza, że aby silnik działał prawidłowo, w spalinach silnika musi być stosunek powietrza do paliwa 14,7 do 1, zgodnie ze wskazaniami podgrzewanych czujników tlenu (HO2S), które wykrywają zawartość tlenu w spalinach pojazdu. Informacja ta jest przesyłana do modułu sterowania silnikiem (ECM) w celu dostosowania odpowiedniej ilości paliwa dostarczanego do silnika.

Układ HO2S jest podgrzewany, aby zapewnić bardzo szybki sygnał danych do systemu zamkniętej pętli ECM, który pomaga kontrolować emisję spalin podczas rozruchu oraz gdy silnik jest zimny lub rozgrzewa się.

Co powoduje kod P0031?


Ogólnie rzecz biorąc, jeśli kod został skasowany i zresetowany, a następnie zapala się lampka ostrzegawcza silnika i kod OBD-II powraca, czujnik HO2S dla banku silnika 1 i czujnik 1 przed katalizatorem nie wysyła właściwych danych do ECM i może być uszkodzony lub wadliwy.

Czujnik może mieć uszkodzony element grzejny wewnątrz lub może mieć złą masę, wejście baterii 12 V lub uszkodzone złącze. Jest to dość rzadkie, aby ECM był zły.

Jakie są objawy kodu P0031?

  • Zapali się kontrolka Check Engine.
  • ECM wykrywa niski obwód grzewczy czujnika O2 i przejdzie w tryb awaryjny do momentu wyłączenia zapłonu.
  • Tryb failsafe powoduje różne dolegliwości w zależności od pojazdu i producenta programu ECM pojazdu.
  • Ten tryb awaryjny będzie działał do czasu usunięcia problemu.
  • Niektóre z najczęstszych problemów z jazdą to wahania, nieregularna praca i niska moc.
Zobacz również:  Błąd P0117 - jak naprawić?

Jak mechanik może zdiagnozować kod P0031?

P0031 jest diagnozowany tylko za pomocą skanera OBD-II. Mechanik może zresetować kod OBD-II i przeprowadzić jazdę próbną pojazdu, aby sprawdzić, czy kod powróci. Jeśli kod i kontrolka ostrzegawcza silnika ponownie się zaświecą, mechanik powinien sprawdzić zarówno zasilanie, jak i masę czujnika, w tym sprawdzić okablowanie i czujnik.

Wiele problemów z tym kodem jest związanych z okablowaniem, z powodu ciepła z układu wydechowego i katalizatora.

Najczęstsze błędy podczas diagnozowania kodu P0031

  • Nie należy po prostu wymieniać HO2S przed dokładnym sprawdzeniem okablowania i złącza.
  • Mechanik musi się upewnić, że na czujniku jest napięcie 12 V, a masa jest dobra.
  • Obie strony okablowania złącza powinny być sprawdzone, aby upewnić się, że złącze jest dobre.

Jak poważny jest kod P0031?

Kod P0031 jest zazwyczaj poprzedzony zapaleniem się lampki ostrzegawczej silnika na desce rozdzielczej podczas pracy. Pojazdem można nadal jeździć, ale należy go jak najszybciej w pełni zdiagnozować, aby uniknąć problemów, takich jak uszkodzona pętla czujnika, nadmierne zużycie paliwa, nieprawidłowe działanie lub możliwe uszkodzenie innych elementów.

W wielu przypadkach, jeśli kontrolka ostrzegawcza silnika zapaliła się natychmiast po uruchomieniu, system OBD-II można zresetować i pojazd będzie działał normalnie.

Zobacz również:  Błąd P0507 - jak naprawić?

Jakie naprawy mogą usunąć kod P0031?

Najczęstsze potencjalne naprawy, aby naprawić kod P0031 są następujące:

  1. Zlecić uprawnionemu technikowi sprawdzenie kodu za pomocą skanera. Zresetować kody usterek i przeprowadzić test drogowy.
  2. Jeśli kod P0031 powróci, wykonaj procedurę testową. Możesz mieć kilka problemów, ale uszkodzone okablowanie z powodu nadmiernego ciepła spalin jest najczęstszym. Przed wymianą czujnika upewnij się, że okablowanie jest dobre i ma odpowiednie napięcie oraz masę dla czujnika.
  3. Przy włączonym kluczyku i wyłączonym silniku sprawdzić woltomierzem, czy napięcie z bezpiecznika akumulatora do elementu grzejnego wynosi 12+ V. Jeśli nie ma napięcia, należy naprawić otwarty lub zwarty obwód zasilania 12 V, najpierw ustalając, czy z powodu zwarcia nie trzeba wymienić przepalonych bezpieczników.
  4. Jeśli zasilanie z akumulatora jest nienaruszone, odłączyć obwód masy (sterowania) od złącza przewodów ECM i sprawdzić oporność w obwodzie.
  5. Jeśli opór jest nieskończony, należy naprawić otwarty obwód.
  6. Jeśli obwód kontrolny się sprawdzi, podejrzewamy uszkodzony czujnik O2. Wymienić czujnik i ponownie sprawdzić.

Przykład z mojego doświadczenia:

Po kilku frustracji czynienia z P0031 kod i nie po procedurze w pełni zdiagnozować problem z powodu bardzo ciasnych ciasnych na Mercedes CLK, I wymienił bardzo drogie HO2 # 1 czujnik, tylko znaleźć, że po jeździe próbnej, że kontrolka ostrzegawcza silnika przyszedł ponownie i miałem ten sam kod ponownie. Dokonałem oględzin okablowania, aby upewnić się, że nie jest uszkodzone lub stopione, a następnie stwierdziłem, że mam mniej niż 10 V na czujniku.

Zobacz również:  Błąd P0442 - jak naprawić?

Pierwotnie użyłem tylko światła testowego 12 V i zapaliło się, co oznacza, że mam pełny obwód, lub tak mi się wydawało. Po dalszym dochodzeniu stwierdziłem, że przewód uziemiający w obwodzie czujnika HO2 był mocno skorodowany, a nakrętka była poluzowana w miejscu mocowania do podwozia. Wyczyściłem go i dodałem kolejną podkładkę, aby zwiększyć powierzchnię styku, sprawdziłem go ponownie i miał 12,5 V. Zresetowałem kod za pomocą skanera OBD-II, przetestowałem samochód na drodze i wszystko było w porządku.

Dodatkowe uwagi do rozważań nad kodem P0031.

W wielu pojazdach z przebiegiem ponad 100 000 km występują chwilowe problemy z czujnikami, które często pojawiają się podczas rozruchu lub długotrwałego obciążenia układu napędowego.

Jeśli zapali się kontrolka ostrzegawcza silnika, a pojazd wydaje się działać normalnie, system OBD-II można zresetować za pomocą skanera i problem może nie wystąpić ponownie. Dlatego ważne jest, aby sprawdzić usterkę i zresetować ją przed dokonaniem jakichkolwiek napraw.

Dodaj komentarz