Definicja kodu P0012
Położenie wałka rozrządu „A” – opóźnienie czasowe zbyt duże (Bank 1)
Co oznacza kod P0012
P0012 to ogólny kod OBD-II, który wskazuje, że moduł sterowania silnikiem (ECM) ustalił, że rozrząd wałka rozrządu dolotowego dla banku 1 jest bardziej opóźniony niż nakazał ECM. Ten nadmiernie opóźniony stan rozrządu może wystąpić podczas fazy wyprzedzenia lub opóźnienia rozrządu wałka rozrządu.
Co jest przyczyną kodu P0012?
- Zawór sterujący olejem o zmiennym rozrządzie wałka rozrządu (OCV) utknął w pozycji otwartej.
- Przesuwnik wałka rozrządu jest uszkodzony i utknął w pozycji opóźnionej.
- Problemy z przepływem oleju do tłoka i fazownika VCT.
Jakie są objawy kodu P0012?
- ECM włączy Check Engine Light, jeśli rozrząd nie może być nakazane do ruchu.
- Silnik będzie miał trudny rozruch z powodu opóźnionej pozycji rozrządu.
- Przebieg paliwa może się zmniejszyć, ponieważ wałek rozrządu nie jest w stanie uzyskać najlepszego możliwego przebiegu paliwa.
- W zależności od położenia wałka rozrządu silnik może się zatrzymywać, wahać i pracować nierówno.
- Pojazd nie przejdzie testu emisji spalin.
Uwaga: Problemy z jazdą będą się zmieniać w zależności od pozycji rozrządu, kiedy wałek rozrządu przestał się wysuwać.
Jak mechanik może zdiagnozować kod P0012?
- Sprawdzić wzrokowo połączenia elektryczne przy czujniku wałka rozrządu, zaworze elektromagnetycznym kontroli oleju i czujniku wału korbowego pod kątem luźnych połączeń, uszkodzonych wiązek przewodów lub innych kwestii, które mogą powodować problem.
- Dba on o to, aby olej silnikowy był napełniony czystym olejem o odpowiedniej lepkości.
- Technik skanuje i dokumentuje otrzymane kody oraz przegląda dane z zamrożonej ramki, aby sprawdzić, kiedy kod został ustawiony.
- Musi on następnie zresetować kody, aby wyczyścić kody błędów OBD-II i ponownie przetestować pojazd, aby sprawdzić, czy kod P0012 pojawia się ponownie.
- Polecenie cewki elektromagnetycznej zaworu sterowania olejem włącza się i wyłącza, aby sprawdzić, czy zmienia się rozrząd wałka rozrządu.
- Jeśli nie zaobserwowano żadnych problemów, a kod nadal istnieje, następnym krokiem dla technika jest wykonanie specyficznych dla producenta testów rozwiązywania problemów dla kodu P0012 i naprawa w razie potrzeby.
Uwaga: Należy postępować zgodnie z zalecanymi przez producenta testami punktowymi, aby zawęzić problem, ponieważ każdy silnik może być testowany w inny sposób i może dojść do uszkodzenia wewnętrznego silnika, jeśli testy nie są wykonywane zgodnie z prawidłową procedurą.
Częste błędy podczas diagnozowania kodu P0012?
- Postępuj zgodnie z tymi prostymi wskazówkami, aby uniknąć błędów:
- Przed przystąpieniem do naprawy należy zawsze sprawdzić, czy wystąpiła usterka.
- Należy dokładnie sprawdzić wzrokowo, czy nie występują problemy z okablowaniem lub połączeniami elementów.
- Wykonaj test rozwiązywania problemów krok po kroku, aby zapobiec błędnej diagnozie.
- Nie należy wymieniać żadnych części, chyba że zostanie to zalecone przez test pinpointowy lub wizualny.
Jak poważny jest kod P0012?
- Silnik może pracować nieregularnie i zataczać się, wahać się, pracować nierówno lub mieć trudności z rozruchem.
- W zależności od nieprawidłowego ustawienia wałka rozrządu, silnik może mieć nadmierne zużycie paliwa, nagar w elementach silnika i różne problemy z prowadzeniem pojazdu.
- Jazda samochodem przez dłuższy czas z niesprężystymi wałkami rozrządu może spowodować inne problemy z układem rozrządu lub silnikiem, w zależności od przyczyny awarii.
Jakie naprawy mogą usunąć kod P0012?
- Resetowanie kodów usterek i wykonanie próby drogowej.
- Wymiana oleju i filtra na olej o lepkości właściwej dla specyfikacji silnika.
- Naprawa lub wymiana okablowania lub połączenia z cewką sterowania olejem wałka rozrządu.
- Wymienić zawór regulacyjny oleju wałka rozrządu dla wałka rozrządu dolotowego na stanowisku 1.
- Sprawdzić ustawienie łańcucha rozrządu pod kątem przeskakujących problemów z rozrządem i naprawić w razie potrzeby.
Dodatkowe uwagi do uwzględnienia w odniesieniu do kodu P0012
Regulator faz rozrządu steruje funkcją wyprzedzenia i opóźnienia rozrządu za pomocą ciśnienia i oleju. Olej musi mieć odpowiednią lepkość, aby układ sterowania rozrządem wałka rozrządu działał zgodnie z przeznaczeniem. Użycie zbyt gęstego oleju może spowodować nieprawidłowe działanie tego układu i wywołać problemy z kodami i pracą silnika. Nieprawidłowy olej może spowodować ten kod i może spowodować wiele kodów razem.