Strona główna » Kody błędów DTC » Błąd P0130 – jak naprawić?

Błąd P0130 – jak naprawić?

01/31/2022
Błąd P0130 - jak naprawić

Spis treści

Definicja kodu P0130

  • Kod P0130 jest związany z bankiem 1, czujnik 1, czujnik tlenu. W pojeździe może znajdować się do pięciu czujników tlenu.
  • Może to być również związane z innymi kodami, takimi jak: P0131, P0132, P0133, P0134, P0135, P0171 lub P0175.

Co oznacza kod P0130

  • P0130 to ogólny kod OBD-II, który opisuje problem z bankiem 1, czujnik tlenu 1 (HO2S B1 S1).
  • Oznacza to, że komputer silnika (ECM) nie wykrywa prawidłowej aktywności czujnika. To spowoduje, że ECM zapali kontrolkę i zmieni strategie zarządzania silnikiem, co wpłynie na zużycie paliwa.

Co powoduje kod P0130?

Kod czujnika HO2S może mieć kilka przyczyn:

  • Rozłączona wtyczka czujnika
  • Możliwa korozja na złączu czujnika
  • Uszkodzone okablowanie od czujnika do ECM
  • Układ paliwowy o małej objętości do silnika (np. pompa paliwowa lub inny element)
  • Nieszczelności podciśnienia przy wlocie
  • Luźne połączenia w układzie powietrznym lub paliwowym
  • Odczyt czujnika masowego przepływu powietrza (MAF) poza zakresem
  • Odczyt czujnika ciśnienia bezwzględnego w kolektorze (MAP) poza zakresem
  • Wyciek emisji par (EVAP)
  • Odczyt czujnika HO2S poza zakresem
  • Nieszczelność regulatora ciśnienia paliwa
  • ECM jest uszkodzony

Jakie są objawy kodu P0130?

Kod P0130 spowoduje zapalenie się kontrolki Check Engine na tablicy przyrządów/desce rozdzielczej i prawdopodobnie będzie miał wpływ na:

Praca silnika podczas jazdy

  • Możliwe przeciągnięcie
  • Może powodować, że z wydechu wydobywa się dym o różnych kolorach, od czarnego do białego.
  • Zmniejszy się również zużycie paliwa
Zobacz również:  Błąd P0121 - jak naprawić?

W jaki sposób mechanik diagnozuje kod P0130?

P0130 jest prawidłowo diagnozowany za pomocą narzędzia skanującego zdolnego do odczytu czujników (nie tylko jednego ze sklepu z częściami samochodowymi).

Wykwalifikowany technik może odczytać dane z narzędzia skanującego, aby określić, kiedy wystąpił problem lub czy nadal występuje. Mogą oni skasować kod/światło i przetestować pojazd, monitorując dane, aby sprawdzić, czy problem powróci.

W zależności od warunków badania konieczna jest dalsza diagnostyka. Diagnoza może wymagać użycia wielu elektronarzędzi, takich jak:

  • Zaawansowane narzędzie skanujące do odczytu ECM.
  • Miernik cyfrowy z akcesoriami.
  • Maszyna dymna, która wprowadza dym do układu wlotowego w celu wykrycia nieszczelności.

Najczęstsze błędy podczas diagnozowania kodu P0130

Zwykła wymiana części nigdy nie gwarantuje sukcesu w rozwiązaniu problemu. Może to być spowodowane przez kilka problemów wymienionych powyżej i być może więcej.

Kontrola wzrokowa i testowanie za pomocą narzędzia skanującego i specjalnego sprzętu, również wymienionego powyżej, pozwoli zweryfikować problem przed potencjalnym wydaniem pieniędzy i czasu na wymianę czujnika.

Waveforms (sygnały elektryczne) będą musiały być oceniane przez narzędzie skanowania lub oscyloskop, aby upewnić się, że część lub naprawa musi być wykonana. Mogą być wymagane dodatkowe badania.

Jak poważny jest kod P0130?

Kod P0130 prawdopodobnie nie spowoduje, że pojazd przestanie działać, jednak może to nastąpić:

  • Wpływ na zużycie paliwa
  • Powoduje niestabilność paliwa, która może uszkodzić silnik
  • Potencjalnie uszkodzić katalizatory, co jest kosztowną naprawą
  • Zapobieganie przekroczeniu poziomu emisji
  • Technik może zdiagnozować problem za pomocą odpowiednich narzędzi, aby sprawdzić te potencjalne problemy.
Zobacz również:  Błąd P0463 - jak naprawić?

Jakie naprawy mogą naprawić kod P0130?

Najczęstsze potencjalne naprawy, aby naprawić kod P0130 są następujące:

  1. Podłącz profesjonalne narzędzie skanujące. Sprawdź, czy kod istnieje.
  2. Sprawdzić, czy nie występują inne usterki. Skasuj kod, aby sprawdzić, czy powróci.
  3. Przeanalizuj dane ECM.
  4. Badanie drogowe pojazdu.
  5. Sprawdzić, czy P0130 pojawia się ponownie.
  6. Sprawdzić wszystkie wyżej wymienione elementy. (okablowanie, nieszczelności itp.)
  7. Zdiagnozuj problem za pomocą wyżej wymienionych urządzeń (scan tool, miernik napięcia). Sygnały z czujników muszą zostać przeanalizowane, aby określić, gdzie występuje problem. Jeśli sygnały są OK, a następnie musimy przejść do okablowania lub komputera.
  8. Wymienić uszkodzony element.

Dodatkowe uwagi dotyczące kodu P0130

Każdy problem z czujnikiem może występować stale lub z przerwami. Niektóre kody usterek mogą wymagać więcej czasu na zdiagnozowanie.

W przypadku tego konkretnego kodu rozwiązanie może być proste lub czasochłonne. W zależności od pojazdu, ustalenie przyczyny może potrwać kilka godzin.

Doświadczyłem tego kodu w przeszłości. Po użyciu narzędzia skanującego i monitorowaniu napięcia, byłem w stanie określić, czy czujnik tlenu był winowajcą. Przy podłączonym narzędziu skanującym, normalnie spryskuję silnik i przewody podciśnieniowe środkiem do czyszczenia hamulców, obserwując jednocześnie wartości RPM i czujnika tlenu w poszukiwaniu nieszczelności. Wartości RPM lub czujnika zmienią się podczas natryskiwania, jeśli w natryskiwanym obszarze występuje nieszczelność.

Zobacz również:  Błąd P0011 - jak naprawić?

Znalazłem odłączone węże podciśnienia silnika, luźne węże wlotu powietrza z oczyszczacza powietrza i uszkodzone czujniki tlenu. W jednym przypadku stwierdziłem, że okablowanie zostało poprowadzone nieprawidłowo i spowodowało, że dotykało kolektora wydechowego. Przewody były przepalone i zwarły się do masy powodując awarię.

W innym przypadku stwierdziłem, że gryzoń pociągnął za przewody. Kod P0130 może mieć wiele przyczyn źródłowych wymagających wykwalifikowanego technika, aby znaleźć przyczynę.

Układ węży podciśnienia wymaga kontroli. Wymagana jest kontrola za pomocą narzędzia skanującego. Możemy wtedy ustalić, gdzie leży wina. Możemy wyczyścić kod błędu / światło pierwszy, i sprawdzić, czy Check Engine światła wraca początkowo, i iść stamtąd. Mogło to być przypadkowe zdarzenie związane ze złym paliwem, pogodą lub trwającym problemem.

W pojazdach z dużym przebiegiem (ponad 100 tys.) może być potrzebny tylko jeden czujnik. Ja zazwyczaj wymieniam swoje przy przebiegu 80 000 mil, aby zapobiec problemom.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów do tej pory! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

O Autorze
Andrzej, 49-letni entuzjasta motoryzacji, dzieli się swoim doświadczeniem i wiedzą na blogu, poruszając tematy związane z mechaniką i technologią samochodową.
Komentarze
    Dodaj komentarz
    Popularne bezpieczniki Volkswagen
    Popularne bezpieczniki BMW
    Popularne bezpieczniki Audi
    © Copyright 2024 Autobezpieczniki