Kod P0010 jest związany ze zmiennym mechanicznym rozrządem zaworów w Twoim silniku.
Ze względu na normy emisji i wydajności, producenci zainstalowali systemy zwiększające wznios zaworów silnika w określonych warunkach, w zależności od obciążenia i wydajności.
Kodowi P0010 mogą towarzyszyć również inne kody, takie jak: P0011, P0012, P0020, P0021, P0022 i być może jeszcze inne.
P0010 to ogólny kod OBD-II, który wskazuje na problem z modułem sterowania silnikiem (ECM) wykrywającym zmiany w mechanicznym rozrządzie pomiędzy wałem korbowym i wałkiem rozrządu banku 1. Problem z rozrządem jest zwykle wykrywany podczas wyższych obrotów silnika, gdy ECM próbuje dostosować wznios zaworu podczas wyższych prędkości.
ECM wykorzystuje czujniki do wykrywania pozycji wału korbowego i wałka rozrządu. Na podstawie sygnałów z tych czujników ECM steruje zapłonem, wzniosem zaworu i fazą rozrządu paliwa przy różnych prędkościach i obciążeniach. Kod ten spowoduje włączenie kontrolki check engine i ewentualnie obniżenie osiągów silnika.
Kod Performance Engine Position System Performance Bank 2 może mieć kilka przyczyn:
Kod P0010 spowoduje zapalenie się kontrolki Check Engine na tablicy przyrządów/desce rozdzielczej. Jest to prawdopodobne:
Kod P0010 jest prawidłowo zdiagnozowany za pomocą zaawansowanego narzędzia skanowania zdolnego do wykonywania odczytów czujników i kodów fabrycznych (nie tylko jeden z lokalnego sklepu z częściami samochodowymi), aby rozpocząć. Wykwalifikowany technik może odczytać dane z narzędzia skanującego, aby ustalić, kiedy i gdzie wystąpił problem lub czy nadal występuje. Mogą one skasować kod ECM i przetestować pojazd, monitorując dane narzędzia skanującego, aby sprawdzić, czy usterka powraca lub jest przerywana.
Osad silnika z układu olejowego jest bardzo częsty dla tego kodu błędu. Powszechne jest usuwanie cewki, którą wskazuje kod, w celu sprawdzenia filtra siatkowego pod kątem osadów i ręcznej aktywacji za pomocą sondy testowej.
Jeśli usterka ma charakter przerywany, dalsze wyniki może przynieść kontrola wzrokowa cewki lub okablowania. W przeciwnym razie pojazd powinien jeździć do czasu, aż problem będzie bardziej uporczywy.
Jeśli usterka powraca natychmiast, narzędzie skanujące i informacje z fachowych źródeł powinny być w stanie zmniejszyć problem. W przeciwnym razie potrzebny będzie cyfrowy miernik napięcia służący do monitorowania sygnałów z czujników. Sygnały będą wskazywać, co widzi ECM i czy są one prawidłowe.
W oparciu o wyniki testów, możliwe wyeliminowanie kodu(ów) i test drogowy podczas monitorowania danych, diagnoza może być konieczna. Diagnoza będzie wymagała wielu narzędzi, takich jak:
Często zdarza się, że niedoświadczeni technicy zakładają na podstawie tego kodu, że silnik wymaga nowego siłownika rozrządu lub koła zębatego rozrządu. Bez przeprowadzenia prawidłowej procedury diagnostycznej właściciel pojazdu może wydać kilkaset dolarów tylko po to, aby nadal mieć ten sam kod błędu.
Kod ten można rozwiązać za pomocą prostej procedury uczenia komputera lub czyszczenia cewki siłownika i płukania układu olejowego. Widziałem pojazdy, które wróciły z innych warsztatów po wydaniu setek dolarów tylko po to, aby ich problem został naprawiony w mniej niż godzinę.
Przed wymianą podzespołów na podstawie samego kodu zawsze zalecane jest postawienie właściwej diagnozy.
Kod usterki P0010 może powodować, że pojazd ma
Wykwalifikowany technik może zdiagnozować problem za pomocą odpowiednich narzędzi i może zweryfikować te potencjalne problemy oraz ich wpływ na inne systemy.
Najczęstsza procedura naprawy kodu P0010 jest następująca:
Rozrząd silnika pomiędzy wałem korbowym a wałkiem(ami) rozrządu ma decydujące znaczenie dla wydajności i płynności pracy silnika. Kod ten zazwyczaj oznacza, że rozrząd nie jest wyrównany przy wysokich obrotach, co powoduje problemy z wydajnością, gdy komputer próbuje dokonać regulacji zaworów.
Kod jest najczęściej spotykany w samochodach Chevrolet, Subaru i BMW, choć widziałem go również w innych markach. W przypadku pojazdów z większym przebiegiem, zwykle podejrzewam osad w oleju silnikowym, zatkane sito filtra cewki lub awarię cewki.
W pojazdach z mniejszym przebiegiem podejrzewam problem z aktualizacją oprogramowania ECM, w zależności od historii rutynowych przeglądów.
We wszystkich tych przypadkach, wykwalifikowany technik z odpowiednich narzędzi i zasobów zawodowych będzie w stanie określić prawdziwą winę za kod P0010.
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.