Kody błędów DTC

Błąd P0010 – jak naprawić?

Definicja kodu P0010

Kod P0010 jest związany ze zmiennym mechanicznym rozrządem zaworów w Twoim silniku.


Ze względu na normy emisji i wydajności, producenci zainstalowali systemy zwiększające wznios zaworów silnika w określonych warunkach, w zależności od obciążenia i wydajności.

Kodowi P0010 mogą towarzyszyć również inne kody, takie jak: P0011, P0012, P0020, P0021, P0022 i być może jeszcze inne.

Co oznacza kod P0010


P0010 to ogólny kod OBD-II, który wskazuje na problem z modułem sterowania silnikiem (ECM) wykrywającym zmiany w mechanicznym rozrządzie pomiędzy wałem korbowym i wałkiem rozrządu banku 1. Problem z rozrządem jest zwykle wykrywany podczas wyższych obrotów silnika, gdy ECM próbuje dostosować wznios zaworu podczas wyższych prędkości.

ECM wykorzystuje czujniki do wykrywania pozycji wału korbowego i wałka rozrządu. Na podstawie sygnałów z tych czujników ECM steruje zapłonem, wzniosem zaworu i fazą rozrządu paliwa przy różnych prędkościach i obciążeniach. Kod ten spowoduje włączenie kontrolki check engine i ewentualnie obniżenie osiągów silnika.

Co jest przyczyną kodu P0010?

Kod Performance Engine Position System Performance Bank 2 może mieć kilka przyczyn:

  • Rozrząd silnika nie jest zsynchronizowany.
  • Osad oleju silnikowego (z powodu braku wymiany oleju)
  • Zużyte elementy rozrządu (łańcuchy, koła zębate, prowadnice)
  • Usterki czujnika wału korbowego lub wałka rozrządu
  • Uszkodzona wiązka przewodów
  • Przestarzałe oprogramowanie ECM
  • Wewnętrzne uszkodzenie ECM

Jakie są objawy kodu P0010?

Kod P0010 spowoduje zapalenie się kontrolki Check Engine na tablicy przyrządów/desce rozdzielczej. Jest to prawdopodobne:

  • Wpływa na jakość pracy silnika na biegu jałowym.
  • Zmniejszenie oszczędności paliwa
  • Wpływ na osiągi silnika przy wysokich obrotach
  • Nie przejdzie kontroli emisji spalin
Zobacz również:  Błąd P0332 - jak naprawić?

Jak mechanik może zdiagnozować kod P0010?

Kod P0010 jest prawidłowo zdiagnozowany za pomocą zaawansowanego narzędzia skanowania zdolnego do wykonywania odczytów czujników i kodów fabrycznych (nie tylko jeden z lokalnego sklepu z częściami samochodowymi), aby rozpocząć. Wykwalifikowany technik może odczytać dane z narzędzia skanującego, aby ustalić, kiedy i gdzie wystąpił problem lub czy nadal występuje. Mogą one skasować kod ECM i przetestować pojazd, monitorując dane narzędzia skanującego, aby sprawdzić, czy usterka powraca lub jest przerywana.

Osad silnika z układu olejowego jest bardzo częsty dla tego kodu błędu. Powszechne jest usuwanie cewki, którą wskazuje kod, w celu sprawdzenia filtra siatkowego pod kątem osadów i ręcznej aktywacji za pomocą sondy testowej.

Jeśli usterka ma charakter przerywany, dalsze wyniki może przynieść kontrola wzrokowa cewki lub okablowania. W przeciwnym razie pojazd powinien jeździć do czasu, aż problem będzie bardziej uporczywy.

Jeśli usterka powraca natychmiast, narzędzie skanujące i informacje z fachowych źródeł powinny być w stanie zmniejszyć problem. W przeciwnym razie potrzebny będzie cyfrowy miernik napięcia służący do monitorowania sygnałów z czujników. Sygnały będą wskazywać, co widzi ECM i czy są one prawidłowe.

W oparciu o wyniki testów, możliwe wyeliminowanie kodu(ów) i test drogowy podczas monitorowania danych, diagnoza może być konieczna. Diagnoza będzie wymagała wielu narzędzi, takich jak:

  • Zaawansowane narzędzie skanujące do odczytu wartości danych z ECM.
  • Cyfrowy miernik napięcia z akcesoriami
  • Podstawowe narzędzia ręczne umożliwiające dostęp do siłownika i elementów rozrządu.

Najczęstsze błędy podczas diagnozowania kodu P0010

Często zdarza się, że niedoświadczeni technicy zakładają na podstawie tego kodu, że silnik wymaga nowego siłownika rozrządu lub koła zębatego rozrządu. Bez przeprowadzenia prawidłowej procedury diagnostycznej właściciel pojazdu może wydać kilkaset dolarów tylko po to, aby nadal mieć ten sam kod błędu.

Zobacz również:  Błąd P0316 - jak naprawić?

Kod ten można rozwiązać za pomocą prostej procedury uczenia komputera lub czyszczenia cewki siłownika i płukania układu olejowego. Widziałem pojazdy, które wróciły z innych warsztatów po wydaniu setek dolarów tylko po to, aby ich problem został naprawiony w mniej niż godzinę.

Przed wymianą podzespołów na podstawie samego kodu zawsze zalecane jest postawienie właściwej diagnozy.

Jak poważny jest kod P0010?

Kod usterki P0010 może powodować, że pojazd ma

  • Zmniejszona oszczędność paliwa
  • Nieodpowiednia moc silnika przy wysokich prędkościach obrotowych
  • Zmniejszona moc wyjściowa
  • Niemożność przejścia testów emisji spalin

Wykwalifikowany technik może zdiagnozować problem za pomocą odpowiednich narzędzi i może zweryfikować te potencjalne problemy oraz ich wpływ na inne systemy.

Jakie naprawy mogą usunąć kod P0010?

Najczęstsza procedura naprawy kodu P0010 jest następująca:

  1. Podłącz profesjonalne narzędzie skanujące, aby sprawdzić, czy kod istnieje.
  2. Przeprowadzić badania w profesjonalnych źródłach dla testów i wartości opartych na kodeksie.
  3. Sprawdź, czy nie ma innych kodów usterek, które mogą być związane z problemem i być może skasuj kody usterek, aby zobaczyć, które kody usterek powrócą.
  4. Przeanalizować dane z narzędzia skanującego ECM związane z kodem i przeprowadzić test drogowy pojazdu podczas analizy danych z narzędzia skanującego ECM. Sprawdzić, czy kod P0010 powraca lub objawy występują, lub określić, czy jest to przerywane.
  5. Sprawdź wzrokowo wszystkie elementy wymienione powyżej (przeszkody na ekranie, okablowanie itp.).
  6. Jeżeli problem będzie się powtarzał, należy przeprowadzić dalszą diagnostykę za pomocą specjalnych narzędzi wymienionych powyżej.
  7. Sygnały cewki i okablowanie wymagają analizy za pomocą cyfrowego miernika napięcia, aby określić, gdzie występuje problem.
  8. Jeśli sygnały i wartości z narzędzia skanującego są zgodne ze specyfikacją, to może być konieczne zdjęcie pokrywy rozrządu/silnika.
  9. Sprawdzić, czy znaczniki rozrządu wału korbowego i koła zębatego wałka rozrządu są wyrównane.
  10. Sprawdzić stan łańcucha/paska rozrządu i prowadnic pod kątem oznak zużycia.
  11. Wymienić uszkodzony element, który został wykryty podczas powyższych testów.
Zobacz również:  Błąd P0301 - jak naprawić?

Dodatkowe uwagi dotyczące uwzględnienia kodu P0010

Rozrząd silnika pomiędzy wałem korbowym a wałkiem(ami) rozrządu ma decydujące znaczenie dla wydajności i płynności pracy silnika. Kod ten zazwyczaj oznacza, że rozrząd nie jest wyrównany przy wysokich obrotach, co powoduje problemy z wydajnością, gdy komputer próbuje dokonać regulacji zaworów.

Kod jest najczęściej spotykany w samochodach Chevrolet, Subaru i BMW, choć widziałem go również w innych markach. W przypadku pojazdów z większym przebiegiem, zwykle podejrzewam osad w oleju silnikowym, zatkane sito filtra cewki lub awarię cewki.

W pojazdach z mniejszym przebiegiem podejrzewam problem z aktualizacją oprogramowania ECM, w zależności od historii rutynowych przeglądów.

We wszystkich tych przypadkach, wykwalifikowany technik z odpowiednich narzędzi i zasobów zawodowych będzie w stanie określić prawdziwą winę za kod P0010.

Dodaj komentarz