Aby opony samochodowe zapewniały bezpieczeństwo jazdy, muszą zostać zamontowane w odpowiedni sposób. Nie chodzi wyłącznie o prawidłowe nałożenie ich na felgę i wyważenie. Wyróżniamy trzy rodzaje bieżników opon – symetryczny, asymetryczny i kierunkowy. Dwa z nich wymagają szczególnej uwagi operatora podczas montażu.
Poszczególne typy bieżnika cechują się odmiennymi właściwościami. Bieżnik symetryczny to najprostszy typ stosowany przede wszystkim w modelach opon do aut dostawczych i kompaktowych samochodów osobowych. Opony asymetryczne są bardziej zaawansowane. Bieżnik jest podzielony na strefy – jedna z nich jest odpowiedzialna za stabilność podczas dynamicznej jazdy a druga za bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni. Opony asymetryczne oferują wyższe osiągi podczas sportowej jazdy. Opony kierunkowe są natomiast wyjątkowo skuteczne na mokrych i zaśnieżonych nawierzchniach. Dlatego bardzo często są wykorzystywane w oponach zimowych. Każdy z wymienionych typów bieżnika można spotkać zarówno w oponach letnich, zimowych, jak i całorocznych. Ofertę tych ostatnich można znaleźć pod adresem: https://www.sklepopon.com/opony/caloroczne. Montaż opon asymetrycznych i kierunkowych wymaga odpowiedniego osadzenia opony na feldze, aby bieżnik mógł spełniać swoją funkcję właściwie. Nie ma to natomiast znaczenia w oponach kierunkowych.
Gdyby na rynku ogumienia istniały wyłącznie opony z bieżnikiem symetrycznym, pracownicy zakładów wulkanizacyjnych mieliby lżejszą pracę. W przypadku tych opon, rzeźba bieżnika jest równomierna, taka sama po lewej, jak i po prawej stronie, a środek bieżnika wyznacza często centralnie umieszczony rowek obwodowy. Takie opony można montować w sposób dowolny – bez zwracania uwagi na kierunek montażu czy też to, która część bieżnika powinna znajdować się po wewnętrznej, a która po zewnętrznej stronie. Co za tym idzie, w przypadku opon symetrycznych nie ma konieczności odczytywania żadnych oznaczeń, umieszczonych na boku opony. Nie warto jednak postępować zbyt brawurowo – opona z symetrycznym wzorem po obu swoich stronach może być jednocześnie oponą kierunkową. W takiej sytuacji konieczne jest już zwrócenie uwagi na poprawny sposób montażu.
Opony z bieżnikiem kierunkowym charakteryzują się rzeźbą bieżnika układającą się w kształt litery V (najczęściej) lub U (rzadziej). Tego typu konstrukcja wymusza konieczność montowania tych opon zgodnie z ustalonym przez producenta kierunkiem toczenia. Opony z bieżnikiem kierunkowym zazwyczaj dobrze radzą sobie na suchej i mokrej nawierzchni, skutecznie odrzucając wodę spod opony. Na rynku nie brakuje także kierunkowych opon zimowych, które zapewniają wysoką przyczepność na śniegu.
Najbardziej zaawansowanym typem opon pod względem rzeźby bieżnika są opony z bieżnikiem asymetrycznym. Są to opony, które łączą w sobie cechy różnego typu bieżników – mają inny układ rowków i klocków z lewej i prawej strony. Przykładowo, część zewnętrzna bieżnika może posiadać duże, masywne klocki, a strona wewnętrzna układ szerokich rowków, odprowadzających wodę.
Wariacji opon asymetrycznych jest bardzo wiele. Niektóre zostały opracowane dla zapewnienia jednocześnie stabilności podczas szybkiej jazdy po suchej jezdni i bezpieczeństwa na jezdni mokrej, inne zaprojektowano, by radziły sobie dobrze w zmiennych warunkach sezonu zimowego. Asymetryczny bieżnik jest również bardzo chętnie wykorzystywany wśród producentów opon całorocznych.
Jak już zostało wspomniane, bieżnik opon kierunkowych układa się w kształt liter V lub U. Miejsce styku obu części takiego bieżnika wyznacza kierunek obrotu takiej opony. Podczas montażu operator nie ma jednak konieczności dokładnego studiowania wzoru bieżnika, gdyż takie opony zawsze posiadają odpowiednie oznaczenia na ścianie bocznej. Jest to zazwyczaj napis „Rotation” lub rzadziej „Direction” wraz ze strzałką informującą o właściwym kierunku toczenia.
Należy zachować szczególną uwagę, by nie zamontować takich opon odwrotnie. Wówczas nie będą one pracować we właściwy sposób, co jednak może nie zostać szybko zauważone przez kierowcę. Odwrotnie zamontowane opony kierunkowe pokażą swoją słabość dopiero na jezdni mokrej, kiedy nie będą w stanie poprawnie odprowadzać nadmiaru wody, co może generować poślizgi. Na jezdni suchej problem nie będzie zauważalny, choć opony będą pracować głośniej niż powinny. Źle założone opony kierunkowe mogą również tracić stabilność podczas szybkiego wchodzenia w zakręty.
Opony z bieżnikiem asymetrycznym nie muszą być montowane zgodnie z kierunkiem toczenia, lecz zgodnie z zamysłem producenta co do tego, która część bieżnika ma być zwrócona do zewnątrz, a która do wewnątrz. Podobnie jak w przypadku opon kierunkowych, montażyści nie muszą w tym przypadku studiować rzeźby bieżnika, aby ustalić właściwy sposób montażu. Pomocą służą im napisy na bokach opony. Tym razem po obu stronach opony znajdziemy inne oznaczenia. Od strony zewnętrznej będzie to zazwyczaj napis „OUTSIDE”, a od wewnętrznej „INSIDE”. Zdarzają się także inne wariacje tych komunikatów, np. „SIDE FACING OUTWARDS”. Jeżeli nie znamy języka angielskiego, szukajmy zawsze powtarzającej się frazy „OUT”, sugerującej montaż od strony zewnętrznej.
Błędny montaż opon asymetrycznych także może nie dać o sobie znać od razu. Ich parametry jazdy będą jednak znacznie osłabione, co uwidoczni się zwłaszcza w trudnych warunkach jazdy – po mokrej czy zaśnieżonej nawierzchni. Źle założona opona asymetryczna jest narażona także na szybkie i nierównomierne zużywanie się bieżnika.
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.