Definicja kodu P0320
Usterka obwodu wejściowego prędkości obrotowej silnika zapłonu/dystrybutora.
Co oznacza kod P0320
Gdy kod błędu diagnostycznego P0320 jest przechowywany przez moduł sterowania silnikiem (ECM), jest to wskazanie, że występuje usterka w obwodzie wejścia prędkości obrotowej silnika zapłonu/dystrybutora.
Kilka krótkich informacji na temat tego systemu:
- Zadaniem czujnika prędkości obrotowej silnika zapłonu/dystrybutora jest przekazywanie do ECM informacji o prędkości obrotowej i położeniu wału korbowego.
- Dzięki tym informacjom ECM jest w stanie regulować czas zapłonu i dystrybucję paliwa. Jeżeli czujnik prędkości obrotowej silnika zapłonu/dystrybutora nie działa prawidłowo, ECM nie może odebrać sygnału z czujnika prędkości obrotowej silnika zapłonu/dystrybutora.
- W rezultacie ECM nie będzie w stanie regulować czasu iskry zapłonowej i dostarczania paliwa, co spowoduje przerwanie pracy pojazdu.
Powiązane kody usterek diagnostycznych:
- P0321 Kod usterki OBD-II: Zapłon/rozdzielacz/obwód wejściowy prędkości obrotowej silnika Zakres.
- P0322 Kod usterki OBD-II: Brak sygnału w obwodzie wejścia prędkości obrotowej silnika zapłonu/dystrybutora
- P0323 Kod błędu OBD-II: Ignition/Distributor Engine Speed Input Circuit Intermittent (przerywany obwód wejścia prędkości obrotowej silnika)
Co powoduje kod P0320?
- Awaria silnika
- Stan nieprawidłowego zapłonu
- Niski poziom naładowania baterii
- Uszkodzony czujnik położenia wału korbowego
- Uszkodzone lub skorodowane okablowanie i/lub złącze czujnika położenia wału korbowego
- Uszkodzony czujnik położenia wałka rozrządu
- Uszkodzone lub skorodowane okablowanie i/lub złącze czujnika położenia wałka rozrządu
- Uszkodzony czujnik prędkości obrotowej silnika zapłonu/dystrybutora
- Zwarcie lub skorodowane okablowanie lub złącze czujnika prędkości obrotowej silnika zapłonu/dystrybutora
- Złe połączenie elektryczne w obwodzie czujnika prędkości obrotowej silnika zapłonu/rozdzielacza
- Wadliwy ECM
Jakie są objawy kodu P0320?
- Zapala się kontrolka silnika
- Pojazd jest trudny do uruchomienia lub nie uruchamia się w ogóle.
- Pojazd może stanąć w miejscu
- Pojazd może zginąć i nie dać się ponownie uruchomić
- W pojeździe może wystąpić utrata mocy
- Często zdarza się, że nie występują żadne objawy.
Jak mechanik może zdiagnozować kod P0320?
- Należy użyć skanera OBD-II, aby uzyskać kody usterek, które zostały zapisane przez ECM.
- Sprawdzić dane skanera OBD-II, aby sprawdzić, czy czujnik prędkości obrotowej silnika zapłonu/dystrybutora, czujnik wału korbowego i czujnik wałka rozrządu pracują przy odpowiednim napięciu.
- Sprawdzić wzrokowo okablowanie i złącza czujnika zapłonu/dystrybutora pod kątem uszkodzeń i/lub korozji.
- Sprawdzić wzrokowo okablowanie czujnika wału korbowego i złącza pod kątem uszkodzeń i/lub korozji.
- Sprawdzić wzrokowo okablowanie czujnika wałka rozrządu i złącza pod kątem uszkodzeń i/lub korozji.
- W razie potrzeby naprawić okablowanie i/lub złącza.
- Naprawić stan niewypału, jeśli kod niewypału został zapisany przez ECM.
- Wykonaj jazdę próbną pojazdem, aby sprawdzić, czy kod pojawi się ponownie.
- Jeśli te kroki diagnostyczne nie rozwiążą problemu z kodem P0320, ECM może wymagać wymiany lub przeprogramowania. W takim przypadku konieczne będzie postępowanie zgodnie z procedurą diagnostyczną producenta.
Najczęstsze błędy podczas diagnozowania kodu P0320
Bardzo często błędem popełnianym podczas diagnozowania kodu P0320 jest wymiana niewłaściwego czujnika. Czasami wymienia się czujnik położenia wału korbowego, gdy w rzeczywistości problemem jest czujnik prędkości obrotowej silnika zapłonu/dystrybutora.
W innych przypadkach, wał korbowy jest wymieniany, gdy problem jest rzeczywiście czujnik wałka rozrządu. Ponieważ czujniki te ściśle współpracują ze sobą, aby osiągnąć to samo, ważne jest, aby upewnić się, że wymieniany jest właściwy element.
Ważne jest również, aby pamiętać, że kody zapłonu mogą być przechowywane w uzupełnieniu do kodu błędu diagnostycznego P0320, a warunki zapłonu muszą być zdiagnozowane i naprawione w celu pomyślnego rozwiązania problemu. Innym częstym błędem jest brak kontroli okablowania i złącza czujnika prędkości obrotowej silnika zapłonu/dystrybutora.
Jak poważny jest kod P0320?
Kod usterki diagnostycznej P0320 jest uważany za umiarkowanie poważny. Jeśli kod jest obecny i świeci się kontrolka silnika, ale nie ma innych objawów, kierowca może nie doświadczyć żadnych problemów z prowadzeniem pojazdu, które czyniłyby go zawodnym.
Jeśli jednak przez dłuższy czas nie usunie się tego problemu, stan ten będzie się pogarszał, a także może dojść do uszkodzenia innych elementów silnika.
Jakie naprawy mogą naprawić kod P0320?
- Diagnozuj i naprawiaj wszelkie stany niskiego napięcia akumulatora, które występują.
- Wymienić czujnik położenia wału korbowego.
- Wymienić uszkodzone, zwarte lub skorodowane okablowanie lub złącze czujnika położenia wału korbowego.
- Wymiana czujnika położenia wałka rozrządu
- Wymienić uszkodzone, zwarte lub skorodowane okablowanie lub złącze czujnika położenia wałka rozrządu.
- Wymiana czujnika prędkości obrotowej silnika zapłonu/dystrybutora
- Wymiana uszkodzonej, zwartej lub skorodowanej wiązki przewodów lub złącza czujnika prędkości obrotowej silnika zapłonu/dystrybutora.
- Zdiagnozuj i napraw kody błędów zapłonu, które są zapisane w ECM.
- Wymienić lub przeprogramować ECM, jeśli to konieczne.
Dodatkowe uwagi do rozważenia w odniesieniu do kodu P0320
Przed wymianą czujnika prędkości obrotowej silnika zapłonu/dystrybutora należy wykluczyć możliwość wystąpienia usterki czujnika położenia wału korbowego lub czujnika położenia wałka rozrządu. Należy również pamiętać, aby zdiagnozować i naprawić wszelkie kody usterek diagnostycznych, które zostały zapisane przez ECM.