Strona główna » Kody błędów DTC » Błąd P0106 – jak naprawić?

Błąd P0106 – jak naprawić?

01/30/2022
Błąd P0106 - jak naprawić

Spis treści

Kod usterki Definicja P0106

Kolektor powietrza (MAP) Czujnik ciśnienia barometrycznego (MAP) Obwód elektryczny Zakres wyjściowy i problem z wydajnością

Co oznacza kod P0106

P0106 to ogólny kod dla problemu z obwodem MAP o nieprawidłowym zakresie wyjściowego napięcia lub problem z wydajnością silnika. Czujnik MAP jest integralną częścią układu wtrysku paliwa i dostarcza sygnały do jednostki sterującej silnika (ECU) w celu zapewnienia płynnej pracy i dobrej ekonomii paliwowej wraz z odpowiednią wydajnością i mocą.

Co powoduje wystąpienie kodu P0106?

Problem z zakresem i wydajnością obwodu MAP może mieć kilka przyczyn:

  • Źródłem problemu jest to, że wyjście napięcia zakresu czujnika MAP jest nieprawidłowe i poza zaprogramowanym wejściem wymaganym przez ECU.
  • Najczęstszym problemem jest luźny, pęknięty lub brakujący plastikowy łącznik i zacisk węża podciśnieniowego lub wlotowego układu pneumatycznego.
  • Okablowanie lub czujnik MAP może być uszkodzony, kruchy, pęknięty, mieć złe połączenie lub może znajdować się zbyt blisko elementów zużywających wysokie napięcie, zwłaszcza alternatorów, przewodów zapłonowych itp. Złe uziemienie elektryczne również może być przyczyną problemów.
  • Sam czujnik może po prostu działać poza zakresem ze względu na zmęczenie jego wewnętrznych elementów.
  • Czujniki MAP muszą działać w określonych zakresach, aby wysyłać prawidłowe sygnały do ECU, aby skoordynować się z czujnikiem położenia przepustnicy i prawidłowo wyregulować dla prawidłowej pracy silnika.
  • Jeśli silnik nie jest w dobrym stanie, brakuje go, ma złe ciśnienie paliwa lub jest wewnętrzny problem z silnikiem, taki jak spalony zawór, może to uniemożliwić czujnikowi MAP uzyskanie prawidłowego wyjścia.
  • ECU może być również zły, ale to jest rzadkie.
Zobacz również:  Błąd P0606 - jak naprawić?

Jakie są objawy kodu P0106?

Kod P0106 jest zazwyczaj poprzedzony zapaleniem się kontrolki „check engine” na wyświetlaczu na desce rozdzielczej. Pojazd, w większości przypadków, nie działa dobrze, pracuje słabo na biegu jałowym, przyspiesza nieregularnie, pracuje na bogato i hałasuje, ponieważ czujnik MAP i czujnik położenia przepustnicy nie współpracują prawidłowo.

Jak mechanik może zdiagnozować kod P0106?

P0106 jest diagnozowany za pomocą skanera OBD-II. Wykwalifikowany technik musi następnie zresetować kody błędów OBD-II i przeprowadzić test drogowy pojazdu, aby sprawdzić, czy kod powróci. Można to zaobserwować, obserwując na żywo dane na skanerze podczas jazdy. Jeśli kod powraca, wtedy mechanik będzie musiał zrobić dokładną inspekcję, aby zobaczyć, czy przewód podciśnienia i inne węże w układzie dolotowym brakuje, są luźne, uszkodzone lub odłączone. Jeśli te rzeczy wydają się być prawidłowe, technik powinien wykonać test napięcia wyjściowego na czujniku podczas pracy silnika, aby określić, czy napięcie wyjściowe zmienia się w zależności od prędkości obrotowej silnika i obciążenia silnika. Sprawdź, czy wszystkie masy działają prawidłowo, ponieważ wszelkie masy związane z ECU mogą powodować wahania sygnału czujnika.

Zobacz również:  Błąd P0300 - jak naprawić?

Najczęstsze błędy podczas diagnozowania kodu P0106.

Błędy diagnostyczne wynikają w dużej mierze z nieprzestrzegania właściwej procedury. Najpierw należy wykonać procedurę testową w diagnostyce, aby upewnić się, że nie ma wycieku powietrza wlotowego, takiego jak przewód podciśnieniowy lub złe połączenie. Technik musi sprawdzić, czy napięcie wyjściowe czujnika MAP jest prawidłowe i czy zmienia się w zależności od prędkości obrotowej silnika i właściwego napięcia. Napięcie na biegu jałowym wynosi zwykle od 1 do 1,5 V, a na pełnym gazie około 4,5 V.

Nie należy kupować nowego czujnika MAP lub ECU, chyba że jest on wyraźnie uszkodzony.

Jak poważny jest kod P0106?

Kod P0106 spowoduje awarię silnika i wymaga natychmiastowej uwagi. Jak najszybciej zlecić diagnostykę pojazdu. Problem z czujnikiem MAP może powodować nadmierne zużycie paliwa, nieregularną pracę i trudności z uruchomieniem w pewnych okolicznościach, a także może spowodować inne uszkodzenia, jeśli jazda będzie kontynuowana. Czasami, jeśli nie zostaną wykryte żadne problemy, technik może zresetować kody usterek i ponownie sprawdzić, czy kod lub kontrolka silnika ponownie się zapali.

Często, jeśli lampka ostrzegawcza silnika zapala się natychmiast po uruchomieniu, system OBD-II może zostać zresetowany i pojazd będzie działał normalnie.

Jakie naprawy mogą usunąć kod P0106?

  1. Najczęstsze potencjalne naprawy, aby naprawić kod P0106 są następujące:
  2. Zweryfikuj kod za pomocą skanera OBD-II. Zresetować kody usterek i przeprowadzić test drogowy pojazdu.
  3. Jeśli kod P0106 powróci, wykonaj procedurę testową.
  4. Sprawdzić przewody podciśnienia i węże wlotowe pod kątem pękniętych, luźnych lub brakujących części oraz złącze elektryczne i okablowanie. Odłącz złącze elektryczne, a następnie zainstaluj je ponownie, aby zapewnić nowe, dodatnie połączenie elektryczne. Następnie należy sprawdzić napięcie wyjściowe na czujniku MAP, aby zobaczyć, czy jest w prawidłowym zakresie.
  5. W tym momencie najlepiej jest określić, czy czujnik MAP jest uszkodzony i jeśli nie ma lub ma nieprawidłowe wyjście, a następnie wymienić czujnik MAP. Jeśli wszystkie kontrole są dobre, to należy wykonać test końcowy, aby ustalić, czy ECU jest uszkodzony.
Zobacz również:  Błąd P0335 - jak naprawić?

Dodatkowe uwagi, które należy uwzględnić w przypadku kodu P0106

W wielu pojazdach z przebiegiem ponad 100 000 km występują chwilowe problemy z czujnikami, które zwykle pojawiają się podczas rozruchu lub długotrwałego obciążenia układu napędowego. Jeśli zapali się lampka ostrzegawcza silnika, a pojazd wydaje się działać normalnie, system OBD-II można zresetować za pomocą skanera i problem może nie wystąpić ponownie. Dlatego ważne jest, aby przed przystąpieniem do naprawy sprawdzić usterkę i zresetować ją.

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów do tej pory! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

O Autorze
Andrzej, 49-letni entuzjasta motoryzacji, dzieli się swoim doświadczeniem i wiedzą na blogu, poruszając tematy związane z mechaniką i technologią samochodową.
Komentarze
    Dodaj komentarz
    Popularne bezpieczniki Volkswagen
    Popularne bezpieczniki BMW
    Popularne bezpieczniki Audi
    © Copyright 2024 Autobezpieczniki