Definicja kodu P0014
Położenie wałka rozrządu „B” – Nadmiernie zaawansowany rozrząd lub wydajność systemu (Bank 1)
Co oznacza kod P0014
P0014 jest ogólnym kodem OBD-II, który wskazuje, że moduł sterowania silnikiem (ECM) ustalił, że wałek rozrządu wydechu w banku 1 jest bardziej wysunięty niż ECM nakazał mu być. Ten stan nadmiernego wyprzedzenia może wystąpić podczas wyprzedzenia lub opóźnienia wałka rozrządu.
Co powoduje kod P0014?
- Wałek rozrządu zaworów wydechowych przekroczył prędkość obrotową, gdy ECM nakazał wałkowi rozrządu cofnięcie się do niższego poziomu rozrządu.
- Lepkość oleju jest zbyt duża, co powoduje zatykanie się kanałów, co powoduje ograniczenie przepływu oleju do i z fazowników wałka rozrządu.
- Przesuwnik wałka rozrządu jest zablokowany w pozycji wysuniętej.
- Cewka sterująca olejem wałka rozrządu na banku 1 może być zwarta w pozycji otwartej.
Jakie są objawy kodu P0014?
- Lampka kontrolna Check Engine zapala się, sygnalizując problem.
- Jeśli wałek rozrządu jest wysunięty za bardzo do przodu, silnik może ciężko się uruchamiać.
- Przebieg paliwa zostanie zmniejszony, ponieważ wałki rozrządu nie znajdują się w optymalnym położeniu dla uzyskania dobrego przebiegu paliwa.
- W zależności od położenia wałka rozrządu silnik może nie zapalić lub zgaśnie.
- Emisja spalin z silnika spowoduje, że pojazd nie przejdzie testów emisji spalin.
Uwaga: Objawy mogą się zmieniać w zależności od pozycji rozrządu wałka rozrządu, gdy fazer wałka rozrządu przestał się poruszać synchronicznie.
Jak mechanik może zdiagnozować kod P0014?
- Przeprowadzić kontrolę wzrokową złącza, okablowania lub zaworu w celu wykrycia wszelkich problemów z zaworem OCV wałka rozrządu spalin na banku 1.
- Sprawdza poziom oleju silnikowego i stan oleju, czy jest pełny i czy ma odpowiednią lepkość.
- Skanuje i dokumentuje kody silnika oraz przegląda dane z zamrożonych ramek, aby sprawdzić, kiedy kod został ustawiony
- Kasuje wszystkie kody, a następnie uruchamia silnik, aby sprawdzić, czy kod P0014 powraca i czy usterka jest nadal obecna.
- Monitoruj dane dotyczące rozrządu podczas odłączania zaworu OCV od wałka rozrządu spalin, aby sprawdzić, czy rozrząd się zmienia. Zmiana wskazywałaby, że zawór działa, a problem tkwi w okablowaniu lub ECM.
- Wykonać testy specyficzne dla producenta dla kodu P0014 i naprawić w razie potrzeby.
Uwaga: Należy postępować zgodnie z zalecanymi przez producenta testami punktowymi, aby zawęzić problem, ponieważ każdy silnik może być testowany w inny sposób i może dojść do możliwych wewnętrznych uszkodzeń silnika, jeśli testy nie są wykonywane zgodnie z właściwą procedurą.
Częste błędy podczas diagnozowania kodu P0014?
Postępuj zgodnie z tymi prostymi wskazówkami, aby uniknąć błędów:
- Sprawdzić wzrokowo, czy wszystkie złącza elektryczne są zabezpieczone i wolne od korozji.
- Sprawdzić, czy olej silnikowy jest pełny, czysty i o odpowiedniej lepkości.
- Przed przeprowadzeniem dalszych testów należy sprawdzić, czy kod jest nadal wyświetlany.
- Procedury testowe producenta muszą być wykonywane krok po kroku, aby uniknąć błędnej diagnozy i wymiany dobrych komponentów.
- Nie należy wymieniać żadnego czujnika ani podzespołu, chyba że testy wykażą istnienie problemu.
Jak poważny jest kod P0014?
- Silnik może pracować nieregularnie i utykać lub mieć problemy z rozruchem.
- Zużycie paliwa może wzrosnąć, powodując osadzanie się węgla na zaworach i tłokach silnika.
- Długotrwała jazda z rozrządem może spowodować zetknięcie się zaworów z tłokiem, jeśli łańcuch rozrządu przeskoczył zęby koła zębatego.
Jakie naprawy mogą usunąć kod P0014?
- Resetowanie kodów błędów i wykonywanie testów drogowych.
- Wymienić olej i filtr stosując olej o lepkości odpowiedniej dla danego silnika.
- Naprawić lub wymienić okablowanie zaworu kontroli oleju wałka rozrządu dla wałka rozrządu spalin banku 1.
- Wymiana zaworu regulacyjnego oleju wałka rozrządu dla stanowiska wałka rozrządu spalin 1
- Naprawić lub wymienić łańcuch rozrządu i fazery wałka rozrządu zgodnie z instrukcją serwisową.
Dodatkowe uwagi dotyczące kodu P0014
Jeśli łańcuch rozrządu wałka rozrządu przeskakuje z powodu zużytych prowadnic lub awarii napinacza, może to spowodować ten kod. Do prawidłowego zdiagnozowania łańcucha rozrządu lub systemu OCV wymagane jest przestrzeganie prawidłowych procedur diagnostycznych.