Definicja kodu P0131
Kod P0131 to niskie napięcie czujnika tlenu w banku 1 lub niewłaściwy stosunek powietrza do paliwa.
Co oznacza kod P0131
- Kod P0131 wskazuje, że wystąpiła usterka czujnika tlenu, znajdującego się w banku 1 czujnika 1 pojazdu. Jest on również nazywany czujnikiem powietrza/paliwa lub podgrzewanym czujnikiem O2. Oznacza to, że ECU wykryło niewłaściwe napięcie czujnika tlenu lub niewłaściwy stosunek powietrza do paliwa.
- Ławka 1 odnosi się do lewej strony silnika, gdy siedzi się w fotelu kierowcy. Czujnik 1 odnosi się do czujnika znajdującego się przed katalizatorem w układzie wydechowym.
Co powoduje kod P0131?
P0131 może być spowodowany przez różne problemy:
- Awaria czujnika tlenu
- Uszkodzone lub odłączone okablowanie
- Otwarty lub zwarty obwód
- Nieprawidłowy odczyt czujnika temperatury płynu chłodzącego
- Awaria obwodu grzewczego czujnika tlenu
- Najczęściej czujnik uległ po prostu awarii z powodu wieku i zużycia.
Jakie są objawy kodu P0131?
W przypadku wykrycia usterki w obwodzie czujnika tlenu zapala się lampka kontrolna Check Engine i jest widoczna na tablicy rozdzielczej. Po pojawieniu się lampki Check Engine ECU samochodu wprowadza samochód w tryb bezpieczeństwa, ustawia stosunek powietrza do paliwa na stały stan i przechyla pojazd, aby zapobiec uszkodzeniu katalizatora. W warunkach przechyłowych może być obserwowane niskie zużycie paliwa.
Pojazd może pracować słabo lub zacinać się podczas jazdy z problemem czujnika tlenu. W skrajnych przypadkach silnik pojazdu może zgasnąć podczas pracy z tym kodem.
Jak mechanik może zdiagnozować kod P0131?
Pierwszą rzeczą, którą zrobi każdy mechanik jest podłączenie skanera OBD2 do złącza DLC, zazwyczaj znajdującego się pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy, aby odczytać i potwierdzić obecne kody. Z każdym kodem będzie powiązany zamrożone dane ramki, która mówi nam, w jakich warunkach, takich jak prędkość silnika, prędkość jazdy, czas pracy, temperatura silnika, że kod został ustawiony, więc możemy odtworzyć to na naszej jazdy próbnej.
Gdy P0131 zostanie potwierdzony, wykwalifikowany mechanik usunie kod i zabierze pojazd na jazdę próbną, obserwując pojazd datastreme, który pokaże napięcie i opór czujnika tlenu. Jeśli kod pojawia się ponownie, wyświetlany jest nadmierny opór lub obecne jest napięcie spoza zakresu, technik potwierdził, że istnieje usterka w obwodzie czujnika tlenu.
Pierwszą rzeczą, którą zrobi wykwalifikowany technik, jest kontrola wzrokowa w celu zapewnienia integralności okablowania czujnika tlenu.
Jeśli okablowanie jest w porządku, mechanik sprawdzi napięcie i rezystancję czujnika. Napięcie powinno wynosić poniżej 1 V, a rezystancja poniżej specyfikacji producenta dla każdego pojazdu.
Najczęstsze błędy podczas diagnozowania kodu P0131
- Najczęstszym błędem jest brak potwierdzenia usterki w obwodzie czujnika tlenu poprzez skasowanie kodu i wykonanie jazdy próbnej.
- Innym często spotykanym błędem jest to, że przerwanie pracy silnika może być spowodowane usterką czujnika tlenu lub, alternatywnie, przerwanie pracy silnika może spowodować nieprawidłowe odczyty czujników tlenu pojazdu.
- Ponadto, wadliwy czujnik temperatury płynu chłodzącego może również prowadzić do błędnych diagnoz.
Jak poważny jest kod P0131?
Kod P0131 może wskazywać na poważny problem, który może spowodować nieprawidłowe działanie pojazdu i wyłączenie go podczas jazdy. Należy zachować ostrożność w przypadku wystąpienia tego kodu i szybko go naprawić.
Jakie naprawy mogą naprawić kod P0131?
- Potwierdzić obecność P0131 za pomocą narzędzia skanującego. Skasować kod usterki i wykonać test drogowy, upewniając się, że P0131 powróci.
- Przeprowadzić kontrolę wzrokową okablowania czujnika banku 1, wymieniając lub naprawiając każde okablowanie, które okazało się wadliwe.
- Sprawdzić napięcie i rezystancję czujnika banku 1.
- Jeśli to konieczne, wymień czujnik tlenu banku 1 na nowy.
Dodatkowe uwagi dotyczące kodu P0131
- Czujniki tlenu są tak skonstruowane, aby służyły przez cały okres eksploatacji pojazdu, ale nierzadko problemy z czujnikiem tlenu pojawiają się w miarę starzenia się pojazdu po przejechaniu 100 000 mil.
- Kod ten powoduje problemy z prowadzeniem pojazdu, niską oszczędność paliwa i potencjalne uszkodzenie silnika, dlatego należy się nim jak najszybciej zająć.