Definicja kodu P0113
Problem z wysokim wejściem obwodu czujnika temperatury powietrza dolotowego (IAT)
Co oznacza kod P0113?
P0113 to ogólny kod OBD-II, który wskazuje, że moduł sterowania silnikiem (ECM) zarejestrował wyjście czujnika IAT powyżej oczekiwanego zakresu czujnika.
Co powoduje kod P0113?
Jeśli napięcie wyjściowe czujnika jest większe niż 4,91 V przez 0,5 sekundy lub dłużej, ECM stwierdza, że w obwodzie czujnika IAT jest otwarty obwód i ustawia kod usterki P0113.
Jakie są objawy kodu P0113?
- ECM włączy lampkę kontrolną silnika i przejdzie w tryb bezpieczeństwa.
- Silnik może nie uruchamiać się tak jak zwykle.
- Silnik może pracować na bardzo niskim biegu.
- Silnik może mieć problemy z przedwczesnym zapłonem z powodu słabego spalania.
Uwaga: Objawy są określane przez strategię bezpieczeństwa ECM producenta dla pojazdu podczas usterki i mogą się różnić w zależności od producenta i pojazdu.
W jaki sposób mechanik diagnozuje kod P0113?
- Przeskanuj ECM, udokumentuj otrzymane kody i przejrzyj dane z zamrożonej ramki, aby zobaczyć warunki występujące w momencie ustawienia kodu.
- Skasować kody błędów z pojazdu i ponownie sprawdzić pojazd, aby zobaczyć, czy kod pojawia się ponownie.
- Przeprowadza kontrolę wzrokową w celu sprawdzenia, czy wiązka czujników lub złącze nie są zwarte.
- Obserwuj dane czujnika na żywo na skanerze podczas odłączania złącza czujnika IAT, aby zobaczyć, czy odczyt czujnika osiąga -40°F, wskazując, że czujnik jest zwarty.
- Jeśli czujnik jest odłączony, a wejście nadal wynosi 240°F, to zwarcie jest w złączu lub wiązce.
- Jeśli nie zaobserwowano problemu, mechanik przeprowadza specyficzne testy producenta dla danego kodu i dokonuje naprawy w razie potrzeby.
Najczęstsze błędy podczas diagnozowania kodu P0113
- Zaniechanie kontroli wzrokowej połączeń i okablowania.
- Nieprzestrzeganie procedury testu punktowego producenta krok po kroku i pomijanie etapów.
- Niewymienianie czujnika IAT tylko wtedy, gdy testy wskazują na problem.
- Nie podłączając nowego lub znanego dobrego czujnika do wiązki i patrząc na dane ECM, aby zobaczyć, czy wyjście temperatury czujnika jest zgodne z oczekiwaniami.
Jak poważny jest kod P0113?
- Kod P0113 spowoduje, że ECM silnika wejdzie w tryb awaryjny (fail-safe).
- Tryb fail-safe, w zależności od strategii trybu fail-safe producenta, może powodować objawy jazdy z zaniżoną mocą.
- Jazda samochodem przez dłuższy czas ze zbyt niskim poziomem oleju może spowodować wewnętrzne problemy z pierścieniami i zaworami silnika.
Jakie naprawy mogą naprawić kod P0113?
- Naprawić lub wymienić zwarcie złącza IAT.
- W razie potrzeby naprawić lub wymienić zwarcie w okablowaniu.
- Wymienić IAT na nowy czujnik.
Dodatkowe uwagi dotyczące kodu P0113
Kod P0113 jest często powiązany z kodami P0111, P0112 i P0114.
Większość problemów z czujnikiem temperatury powietrza dolotowego dla kodu P0113 to awarie spowodowane zwarciem uszkodzonych wiązek lub wewnętrznym zwarciem czujników do zasilania.