P0104 Kod usterki Definicja
Obwód elektryczny przepływu masy (MAF) Nieregularne i nieprawidłowe wyjście
- Kod P0104 jest zwykle powiązany z kodami P0100, P0101, P0102 i P0103.
Co oznacza kod P0104?
P0104 jest kodem dla problemów z czujnikiem masowego przepływu powietrza (MAF) o niespójnym, nieregularnym lub nieregularnym wysokim napięciu/sygnale wyjściowym do jednostki sterującej silnika (ECU).
Co powoduje kod P0104?
Czujnik MAF ma nieregularne problemy z wysokim napięciem wyjściowym i może mieć kilka przyczyn:
- Źródłem problemu jest to, że czujnik napięcia nie wysyła prawidłowego napięcia wyjściowego wymaganego przez ECU.
- Najbardziej podstawowym problemem jest zbyt nierównomierny przepływ powietrza z oczyszczacza powietrza do czujnika MAF.
- Okablowanie lub czujnik MAF może być uszkodzony lub mieć złe połączenie elektryczne. Może również znajdować się zbyt blisko elementów pobierających wysokie napięcie, zwłaszcza alternatorów, przewodów zapłonowych itp. powodując nieprawidłowe zakłócenia sygnału.
- Układ dolotowy powietrza może mieć dużą nieszczelność, taką jak uszkodzony przewód podciśnieniowy, luźny przewód dolotowy powietrza, luźne zaciski węży lub inną nieszczelność w układzie dolotowym przed czujnikiem MAF. Nieszczelności mogą mieć charakter pęknięć, które otwierają się i zamykają w zależności od prędkości obrotowej i obciążenia silnika.
- Czujniki MAF muszą działać w określonych zakresach, aby wysyłać prawidłowe sygnały do ECU w celu prawidłowego wyregulowania pracy silnika, które są kompatybilne z innymi wyjściami czujników.
Jakie są objawy kodu P0104?
- Kod P0104 jest zazwyczaj poprzedzony zapaleniem się kontrolki Check Engine na wyświetlaczu na desce rozdzielczej.
- Zwykle pojazd działa wystarczająco dobrze, aby jeździć, ale wymaga uwagi. Silnik pracuje prawie normalnie, ale może pracować nieco nieregularnie, mieć mniejszą moc, cofać się płomień i niespójny bieg jałowy wyższy niż normalnie. Dalsza jazda samochodem może spowodować wewnętrzne uszkodzenie silnika.
Jak mechanik może zdiagnozować kod P0104?
- P0104 jest diagnozowany za pomocą skanera OBD-II. Wykwalifikowany technik powinien następnie zresetować kody błędów OBD-II i przeprowadzić próbę drogową pojazdu, aby sprawdzić, czy kod i kontrolka ostrzegawcza silnika powrócą. Można to zaobserwować, oglądając dane na żywo na skanerze podczas jazdy. Jeśli kod powraca, to mechanik będzie musiał zrobić dokładną inspekcję, aby określić, czy jakiekolwiek złącza elektryczne, okablowanie, czujnik, filtr powietrza, wlot i przewody podciśnieniowe, luźne zaciski węży i MAF problemy.
- Jeśli nie zaobserwowano żadnych problemów, a następnie kolejnym krokiem jest, aby technik zrobić test obwodu z multimetrem, który ma wyświetlacz, aby pokazać częstotliwość próbkowania i odczyty napięcia zakresu czujnika, aby określić, czy wyjście czujnika MAF jest rzeczywiście błędnie wysoki.
Częste błędy podczas diagnozowania kodu P0104
- Błędy diagnostyczne wynikają w dużej mierze z nieprzestrzegania prawidłowej procedury. Najpierw należy przeprowadzić procedurę testową dla złącza, okablowania i czujnika.
- Nie należy kupować czujnika MAF, chyba że inne testy wskazują, że nie ma problemu, a on jest uszkodzony.
- Przed zakupem czujnika MAF, spróbuj wyczyścić go specjalistycznym środkiem czyszczącym w sprayu, takim jak CRC 05110, wykonanym do czujników MAF, ponieważ często mają one znaczne nagromadzenie węgla z układu emisji, zwłaszcza na biegu jałowym.
- System wlotu powietrza może mieć proste przyczyny, takie jak luźne zaciski, węże powietrza lub przewody podciśnienia, więc dokładna kontrola jest konieczna przed zakupem drogiej jednostki MAF.
Jak poważny jest kod P0104?
- Kod P0104 nie uniemożliwi jazdy samochodem, chyba że wyciek jest bardzo duży.
- Problem z czujnikiem MAF może powodować nadmierne zużycie paliwa, szorstką pracę i trudności z uruchomieniem w pewnych okolicznościach, a nawet uszkodzenie silnika, jeśli pojazd jest nadal napędzany, ale najlepiej jest zdiagnozować problem dokładniej.
- W sporadycznych przypadkach kod można zresetować i pojazd będzie działał normalnie bez ponownego pojawienia się lampki ostrzegawczej silnika lub kodu.
- Często, jeśli światło ostrzegawcze silnika zapalił się natychmiast po uruchomieniu, a system OBD-II może być zresetowany i pojazd będzie działał normalnie.
Jakie naprawy mogą naprawić kod P0104?
Najczęstsze naprawy, aby naprawić kod P0104 są następujące:
- Sprawdzić kod za pomocą skanera. Zresetować kody usterek za pomocą skanera OBD-II i przeprowadzić test drogowy.
- Jeśli kod P0104 i/lub kontrolka ostrzegawcza silnika powróci, należy wykonać procedurę testową.
- Sprawdzić złącze elektryczne, aby upewnić się, że jest podłączone. Odłącz i zainstaluj ponownie, aby zapewnić nowe połączenie elektryczne.
- Należy dokładnie sprawdzić, czy na złączu nie ma postrzępionych lub uszkodzonych przewodów. W razie potrzeby naprawić lub wymienić przed przystąpieniem do dalszych czynności.
- Sprawdź układ wlotu powietrza pod kątem wycieków podciśnienia, luźnych węży i zacisków przy wlocie, zwłaszcza w starszych samochodach.
- Wymienić czujnik MAF, jeśli nie stwierdzono innych problemów.
Dodatkowe uwagi dotyczące kodu P0104
W wielu pojazdach z przebiegiem powyżej 100.000 występują chwilowe problemy z czujnikami, które często pojawiają się podczas rozruchu lub długotrwałego obciążenia układu napędowego.
Jeśli zapali się lampka ostrzegawcza silnika, a pojazd wydaje się działać normalnie, system OBD-II można zresetować za pomocą skanera i problem może nie wystąpić ponownie. Dlatego ważne jest, aby przed przystąpieniem do naprawy sprawdzić usterkę i zresetować ją.