Dlaczego przepalają się bezpieczniki samochodowe?
Bezpieczniki topią się (lub przepalają) z powodu przekroczenia dopuszczalnego obciążenia obwodu. Może się to zdarzyć z powodu różnych problemów. Tutaj omówimy najczęstsze typowe problemy.
1. Gniazdo zapalniczki samochodowej
Gniazdo zapalniczki samochodowej jest często wykorzystywane jako złącze zasilania różnych dodatkowych urządzeń samochodowych, takich jak:
-
detektory radarowe;
-
nawigatorzy;
-
sprężarki powietrza;
-
opłaty za usługi mobilne;
-
rozdzielacze wielokrotne;
-
inne gadżety samochodowe.
Jednak niektóre z nich mogą być wątpliwej jakości. Ponadto, jeśli podłączysz wiele urządzeń jednocześnie do gniazdka zasilania, może to doprowadzić do przekroczenia dopuszczalnej pojemności prądowej.
2. Myjka okienna
Awaria bezpiecznika może być spowodowana zamarznięciem wody w zbiorniku spryskiwacza i rurach układu spryskiwacza. Zamarznięta woda osłabia napęd pompy elektrycznej. W rezultacie wzrasta natężenie prądu i przepala się bezpiecznik. Dlatego, aby zapobiec takim sytuacjom, należy w porę wymienić wodę na płyn zapobiegający zamarzaniu.
3. Wycieraczki szyby przedniej
Bezpiecznik może się przepalić, jeśli wycieraczki przymarzną do szyby lub zablokuje się skrzynia biegów.
4. Odmgławiacz i podgrzewacz lusterka wstecznego
Mogą się przepalić z powodu zwarcia w okablowaniu. Najsłabsze miejsca pod okablowanie to karbowane węże przednich drzwi, drzwi bagażnika i pod nakładką progową kierowcy.
5. Podgrzewacz
W przypadku zużycia silnika elektrycznego nagrzewnicy, zwłaszcza łożysk i tulei, prąd w obwodzie napędu elektrycznego znacznie wzrasta. Aby uniknąć takich sytuacji, zapewnij wentylatorowi nagrzewnicy odpowiednią konserwację.
6. System oświetlenia
Bezpieczniki często przepalają się w przypadku instalacji niestandardowych lamp, zwłaszcza ksenonowych lamp łukowych o większym poborze prądu. Zwiększając wartość znamionową, należy jednocześnie ulepszyć okablowanie lamp. Aby to osiągnąć, należy przerobić okablowanie systemu oświetleniowego, używając kabli o większym przekroju.
7. Układ chłodzenia silnika
Przestają działać, gdy wzrasta pobór prądu przez wentylator elektryczny. Może się to zdarzyć z następujących powodów:
-
dostania się ciał obcych do obszaru obracania się łopatek wentylatora;
-
zużycie silników wentylatorów;
-
wyczerpanie się środka smarującego w silniku.
8. Jednostka sterująca silnikiem
Ich fuzja prowadzi do awarii rozruchu silnika. Z tego powodu kierowca musi znać lokalizację bezpieczników obsługujących jednostkę sterującą silnikiem. Prawie połowa wszystkich problemów związanych z awarią rozruchu silnika ma winę w postaci fuzji jednostki.
9. Elektryczne wspomaganie kierownicy
Napęd elektryczny pobiera prąd o wysokim natężeniu. Dlatego przy zwiększonym obciążeniu bezpieczniki często ulegają awarii.
10. Elektryczny hamulec postojowy
Elektryczny napęd hamulca postojowego znajduje się w „niewygodnym” miejscu w pobliżu kół. Z tego powodu integralność jednostki może ulec pogorszeniu, a wilgoć i brud mogą dostać się do środka. W rezultacie silnik może się zaciąć, co prowadzi do przepalenia bezpieczników.
11. Układ zapobiegający blokowaniu kół (ABS)
Z powodu zużycia pompy wzrasta prąd. Może to doprowadzić do przepalenia bezpiecznika.
12. Centralny zamek, elektryczne szyby
Centralny zamek i elektryczne szyby często się zacinają. W rezultacie bezpieczniki mogą się przepalić. Ponadto przyczyną może być również usterka okablowania i uszkodzenie wewnątrz karbowanego węża okablowania drzwi.
Ostrzeżenie!
Montaż bezpieczników większych niż wartość znamionowa określona przez producenta jest niezwykle niebezpieczny! Przekrój przewodów może nie odpowiadać zwiększonemu prądowi. W związku z tym może dojść do przegrzania, co może spowodować zwarcie przewodów i pożar przewodów, a także sąsiedniej tkaniny i innych elementów. Ponadto nie należy używać wyłączników obwodowych, jeśli nie zostały określone przez producenta pojazdu.
Nigdy nie instaluj przewodu bezpośredniego zamiast bezpiecznika!
Sprawdź także